Název:
Výuka matematiky v italštině
Překlad názvu:
Teaching mathematics in Italian
Autoři:
Basile, Marco ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Moraová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá výukou matematiky v italském jazyce v České republice v bilingvní italsko- české sekci gymnázia Ústavní v Praze, kde učím od roku 2012. Hlavním cílem práce je analyzovat a systematizovat pozitiva a negativa bilingvní výuky matematiky v tomto prostředí. Představuji problémy a výzvy, kterým musí čelit učitel, když učí matematiku v italštině, tedy v jazyce odlišném od mateřského jazyka žáků. Vše ilustruji příklady z mé vlastní praxe učitele matematiky v italštině v Gymnáziu Ústavní ve dvou ročnících gymnázia během jednoho školního roku. Tyto příklady jsou doplněny ukázkami, jak jsem problémy řešil. Práce obsahuje také úvahy o výsledcích bilingvního vyučování matematiky jak z hlediska matematického, tak i jazykového. V teoretické části se zaměřuji na obecný popis bilingvismu, bilingvní výuku matematiky, bilingvního gymnázia Ústavní. V praktické části jsou popsány hlavní rozdíly mezi programy, učebnicemi a hodnocením matematiky v Itálii a v České republice. Dále je zde popsán průběh školního roku 2016/2017 ve třídách, ve kterých učím matematiku v gymnáziu Ústavní, tj. v 3.C a 4.C. Popis vychází z analýzy mých hodin matematiky v italštině a z testu ve třídě 3.C ze začátku školního roku. V závěru uvádím některé návrhy pro to, aby výuka matematiky i italského jazyka byla...This diploma thesis deals with the teaching of mathematics in Italian language in the bilingual Italian-Czech section of Grammar School Ústavní in Prague, the Czech Republic, where I have been teaching since 2012. The main aim of this work is to analyse and systematize the positives and negatives of the bilingual teaching of mathematics in this environment. The most important problems and challenges, a teacher has to deal with while teaching mathematics in Italian, the language different from pupils' mother tongue, are introduced in this work. All the used and illustrating examples are based on my own practical training of an Italian Math teacher and are taken within one school year. Moreover, these examples are supported by my own problem solving options. The thesis also contains reflections about results of the bilingual teaching of mathematics both in mathematical and linguistic terms. Theoretical part deals with a general description of bilingualism, bilingual teaching of mathematics, and bilingual Grammar School Ústavní. Practical part describes not only the main differences between curriculums, textbooks, and mathematical assessments in Italy and the Czech Republic but also the course of school year 2016/2017 in classes 3.C and 4.C. The description is based on both the analysis of lessons of...
Klíčová slova:
bilingvismus; CLIL; gymnázium; italský jazyk; matematika; pozorování ve třídě; bilingualism; classroom observation; CLIL; grammar school; Italian language; mathematics