Název:
První hodiny ve francouzštině jako cizím jazyce pro začátečníky - Nultá lekce
Překlad názvu:
Lesson "zero" in textbooks of the French as a foreign language
Autoři:
Kodrasová, Kristýna ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
fre
Abstrakt: [eng][cze] This thesis deals with the issue of first lessons of teaching French as a foreign language which are important to stimulate children's interest in learning a new language, they are often called "lessons zero". The aim of this thesis is to describe and to compare lessons zero in different French textbooks and then assess them and show the possibilities for the teaching of first lessons. In the first part, the thesis deals with the psychological terms associated with lessons zero: preconception and motivation and their use in the first lessons of language teaching, then the thesis focuses on the lesson zero itself (its characteristics, goals, preparation, problematic points). The practical part is an analysis of ten chosen French textbooks, which are divided according to applied methods, audience age and the country of origin. During the analysis, the thesis works at first with lessons zero in concrete textbook and then it deals in more details with several specific criteria: name, number of pages, content, position of writing, use or non-use of mother language, activities on preconceptions, games, civilizations and visual aspect of lesson zero in chosen textbooks, which then compares. Based on the textbooks analysis of lesson zero in various textbooks that proved that they are heterogeneous in many...Tato práce se zabývá problematikou prvních hodin ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka důležitých pro stimulování zájmu dětí pro výuku nového jazyka, které se často nazývají nultá lekce. Cílem práce je popsat a srovnat nulté lekce francouzštiny v různých učebnicích pro jejich následné zhodnocení a ukázání možností, které nám nabízí pro první hodiny výuky. V první části se práce věnuje psychologickým termínům spojeným s nultou lekcí: prekoncepci a motivaci a jejich využití v prvních hodinách výuky jazyka, dále se pak práce zaměřuje na samotnou nultou lekci (její znaky, cíle, přípravu a problematické body). Praktická část této práce je analýza deseti vybraných učebnic francouzštiny, které jsou rozděleny podle aplikovaných metod, věku publika a místa publikace. Během analýzy se práce zabývá nejdříve nultou lekcí v dané učebnici a následně se detailněji zaobírá několika specifickými kritérii: názvem, počtem stran, obsahem, pozicí psaní, používáním nebo nepoužíváním mateřského jazyka, aktivitami na prekoncepce, hrami, civilizací a vzhledem nulté lekce v jednotlivých učebnicích, které následně srovnává. Na základě rozboru nultých hodin v různých učebnicích, které se ukázaly být velmi heterogenní v mnoha aspektech, práce poukazuje na velké množství možností a přístupů, které má učitel při přípravě a...
Klíčová slova:
francouzština; metody; motivace; nultá lekce; prekoncepce; učebnice; věk; age; French; lesson zero; methods; motivation; preconception; textbook