Original title:
Zahraniční turismus: fenomén otevírání frankistického Španělska
Translated title:
Foreign tourism: a phenomenon of opening the Francoist regime
Authors:
Patočka, Miroslav ; Tomalová, Eliška (advisor) ; Bauer, Paul (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá zahraničním turismem jako významným fenoménem Frankova režimu. Přes jeho měnící se roli napříč režimem, projevující se zejména změnou z propagandistického využívání v prvních letech na rovinu veřejné diplomacie, ho lze považovat za jeden z nástrojů měkké moci. Jako takový byl klíčový nejen pro ekonomický rozvoj, ale zejména otevírání frankistického Španělska. Pro interdisciplinární charakter turismu se tato případová studie zabývá řadou vnitropolitických i mezinárodních oblastí ekonomického, politického i sociálně-kulturního charakteru, na něž musely politiky turismu přímo reagovat. Cílem práce je zkoumat dopady zahraničního turismu a jeho kultivace režimem na změny mezinárodního postavení Španělska za Frankovy éry. Jejím hlavním zaměřením proto bude analýza vývoje politik turismu, spojených s koncepty vizuální propagace a struktury zahraničních turistů během tohoto období. Práce došla k závěru, že úspěšná a rozsáhlá kultivace zahraničního turismu, jedinečná pro Frankův režim, měla významné dopady na legitimizaci diktatury v mezinárodním kontextu. Zahraniční turismus tedy významně přispěl k šíření španělské národní značky, výstupu z izolace a následnému mezinárodnímu přijetí, projevující se kromě vzrůstajícího počtu přijíždějících turistů i v institucionální a ekonomické...This bachelor's thesis deals with foreign tourism as a significant phenomenon of the Francoist regime. Despite its changing role throughout the regime, particularly manifested by a change of its propagandistic utilization in the early years towards the public diplomacy, tourism can be considered the most important instrument of soft power. It has been crucial not only for the economic development, but especially for the opening of Francoist Spain. Because of the interdisciplinary nature of tourism as such, this case study deals with a wide range of internal and international areas of economic, political and socio-cultural character, which had to be directly addressed by the tourism policies. The aim of this thesis is to study the impacts of foreign tourism and its state cultivation on the changes of the international status of Spain during the Francoist era. Its main focus will therefore be analysis of the development of tourism policies, linked to the concepts of visual promotion and structure of foreign tourists during this period. The study therefore concludes that the successful and extensive cultivation of foreign tourism, unique to the Franco regime, had significant impacts on legitimacy of the dictatorship in an international context. Foreign tourism has thus extensively contributed to the...
Keywords:
foreign tourism; Francoism; nation branding; propaganda; soft power; Spain; tourism policy; frankismus; měkká moc; nation branding; politika turismu; propaganda; zahraniční turismus; Španělsko
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99638