Název:
Individuální integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu
Překlad názvu:
Individual Integration of Pupils with Educational Needs in the Mainstream Education
Autoři:
KOČOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá aktuálním tématem, které se týká integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část obsahuje dvě stěžejní kapitoly. První kapitola se věnuje společnému vzdělávání všech žáků. Druhá kapitola charakterizuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami dle platné legislativy a popisuje zdravotní postižení zastoupené ve výzkumném souboru. Praktická část vymezuje stanovené cíle a postup k jejich dosažení. Pro sběr dat byl použit polostrukturovaný rozhovor, pozorování dle nastavených kategorií, analýza dokumentů a sociometrie. Výzkumné šetření obsahuje dvě případové studie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z výzkumného šetření vyplývá, že průběh integrace ovlivňují různé faktory. Za nejzásadnější faktor můžeme považovat osobnost učitele, jehož úloha je v procesu integrace klíčová. Abychom integraci mohli považovat za úspěšnou, záleží na pedagogových znalostech a zkušenostech. Důležitou roli hraje i pozitivní přístup pedagoga k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. This bachelor's thesis focuses on a topical issue, which concerns the integration of pupils with special educational needs to the mainstream model of education. The theoretical part consists of two main chapters. The first chapter deals with the model of all pupils being educated together. The second chapter characterizes pupils with special educational needs according to effective legislation and describes disabilities which appear in the exploratory inquiry. The practical part defines set goals and the method of achieving them. The following methods were used to collect data: semi-structured interview, observation in accordance with set categories, analysis of documents and sociometry. The exploratory inquiry contains two case studies of pupils with special educational needs. The exploratory inquiry shows that the process of integration is influenced by various factors. The role of the teacher, whose function is crucial in the process of integration, can be considered the most significant factor. It depends on educator's knowledge and experience for the integration to be deemed successful. Another important part is also the positive approach of an educator to the integration of pupils with special educational needs.
Klíčová slova:
inkluze; integrace; podpůrná opatření; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; inclusion; integration; pupil with special educational needs; supporting measures Citace: KOČOVÁ, Michaela. Individuální integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/53133