Název:
Výtvarné techniky v přírodě pro předškolní děti
Překlad názvu:
Art and craft techniques for preschool children practised in the countryside
Autoři:
DOHNALOVÁ, Jitka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné tvoření s předškolními dětmi s využitím přírodních materiálů přímo v přírodním prostředí. Hlavním cílem práce je vytvoření zásobníku činností realizovaných v přírodě s přírodninami v režimu mateřské školy sestavených podle ročních období. V teoretické části práce je definována charakteristika dítěte předškolního věku z hlediska jeho vývoje, vliv výtvarné činnosti na dítě a význam tvořivé činnosti v přírodě. Je zde popsáno i propojení environmentální výchovy v mateřské škole prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s výtvarnou výchovou uskutečněnou v přírodě včetně popisu některých výtvarných technik a materiálů. V praktické části práce jsou uvedeny konkrétní náměty tohoto zásobníku uskutečněné s dětmi v praxi včetně fotografií výsledných výtvarných děl. U vybraných činností byl za každé roční období zaznamenáván průběh realizace, který je popsán v praktické části práce, pomocí nahrávky. Součástí této části je rovněž i popis následného ověření a vyhodnocení využitelnosti těchto činností a zájmu předškolních dětí o výtvarné činnosti v přírodě.The bachelor thesis is focused on artistic creation with preschool children using natural materials directly in the natural environment. The main aim of the work is to create a set of activities realized in nature with natural resources and in the kindergarten mode, compiled according to the seasons. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of a pre-school child in terms of its development, the influence of art activity on the child and the importance of creative activity in nature are defined. There is also described the interconnection of environmental education in kindergarten through the Framework Educational Program for Preschool Education with Art Education in Nature, including a description of art techniques and materials. In the practical part of the work, specific ideas of the activity set carried out with children in practice, including photographs of the resulting artworks, are presented. For selected activities, the progress of their execution, described in the practical part of the work, was recorded for each season. Part of this section is also a description of the subsequent verification and evaluation of the usability of these activities and the interest of preschool children in outdoor art activities.
Klíčová slova:
environmentální výchova; kurikulum; mateřská škola; přírodní materiál; výtvarná výchova; výtvarné techniky; art education; art techniques; curriculum; environmental education; kindergarten; natural material Citace: DOHNALOVÁ, Jitka. Výtvarné techniky v přírodě pro předškolní děti. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/50575