Název:
Dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu učitele mateřské školy
Překlad názvu:
A child from socially disadvantaged environment from kindergarten teacher's point of view
Autoři:
MATOUŠOVSKÁ, Barbora Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je sociálně znevýhodněné dítě v prostředí mateřské školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je shrnuto, co znamená pojem sociální znevýhodnění a problematika sociálního vyloučení. Dále je sledován vývoj dítěte předškolního věku od tří do šesti let, kde porovnávám tělesné, motorické a kognitivní znaky. Poté popisuji specifické znaky osobnosti u dítěte se sociálním znevýhodněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na osobnost učitele mateřské školy a charakteristice současných přístupů v předškolním vzdělávání. Praktická část vychází z použití kvantitativní metody dotazování. Jsou zde shrnuty výsledky 113 učitelů a učitelek mateřských škol, kde je cílem zjistit jaké odlišnosti vnímají učitelé u sociálně znevýhodněných dětí, jakým způsobem s nimi pracují a zda zavedení povinného předškolního roku pozitivně ovlivní vývoj sociálně znevýhodněného dítěte.The topic of bachelor thesis is socially disadvanteged child. The thesis is devided to two parts: theoretical and practical. In the theoretical part it is summarized the meaning of social disadvantage and the problematic of social exclusion. There is also monitored the development of preschool age children from three to six years, where I compare the physical, motor and cognitive features. Then I describe specific features of the personality of socially disadvantaged child. Finally, the theoretical part is focused on the personality of kindergarten teacher characteristics and current approaches in preschool education. The practical part is based on the use of quantitative method - questioning. It summarizes the results of 113 teachers and kindergarten teachers, where the aim is to find out what the differences perceived by teachers for socially disadvantaged children how to work with them and if the introduction of compulsory pre-school year would positively affect the development of a socially disadvantaged child.
Klíčová slova:
mateřská škola; povinný předškolní rok; sociální vyloučení; sociální znevýhodnění; vývoj předškolního dítěte; compulsory preschool year; kindergarten; preschool age; social disadvantage; social exclusion Citace: MATOUŠOVSKÁ, Barbora. Dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu učitele mateřské školy. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/45747