Název:
Sicílie jako metafora? Literární obraz Sicílie ve vybraných dílech sicilských autorů.
Překlad názvu:
Sicily as a metaphor? Literary image of Sicily in selected works of Sicilian authors.
Autoři:
Chaloupková, Veronika ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tato diplomová práce se zabývá literárním obrazem Sicílie čtyř sicilských autorů v časovém období od italského sjednocení po konec druhé světové války. Autorka primárně vychází z předpokladu, že vybraní sicilští autoři, kterými jsou Giovanni Verga, Luigi Pirandello, Vitaliano Brancati a Leonardo Sciascia, jsou subjektivní a empiričtí tvůrci a v jejich tvorbě se výrazně odráží fakt, že pocházejí ze Sicílie, jejíž společností a tradicemi jsou ovlivňováni. Svá východiska autorka opírá převážně o teoretická díla Leonarda Sciascii, který se Sicílii celoživotně věnoval z hlediska historického, sociálního, politického i antropologického. Základní podloží práce tedy tvoří tři teoretické publikace Leonarda Sciascii: Pirandello e il pirandelismo (1953, Pirandello a pirandellismus), Pirandello e la Sicilia (1961, Pirandello a Sicílie) a La Sicilia come metafora (1979, Sicílie jako metafora). Na této teoretické bázi se autorka prostřednictvím vybraných charakteristických děl a jejich analýz pokouší vysledovat společné motivy a témata, jež všechny tvůrce navzájem propojují. V závěru autorka shrnuje nabyté poznatky a pokouší se najít obecnější paralely mezi historickým vývojem Sicílie a evropskými dějinami.(in English): This diploma thesis deals with the literary image of Sicily by analysing characteristic works by four Sicilian authors in the historical period from the process of the Italian unification to the end of World War II. The authors are Giovanni Verga, Luigi Pirandello, Vitaliano Brancati and Leonardo Sciascia. This thesis is based primarily on the assumption that these writers are subjective and empiric authors and their works clearly reflect the fact that they hail from Sicily having been influenced by its societal norms and traditions. The author supports her arguments by the theoretical essays written by Leonardo Sciascia, who devoted his lifetime to the study of Sicily from the historical, social, political and anthropological perspective. The basic prerequisite for this work therefore consists of three theoretical publications: Pirandello e il pirandelismo (1953, Pirandello and the pirandellism), Pirandello e la Sicilia (1961, Pirandello and Sicily), La Sicilia come metafora (1979, Sicily as a metaphor). In this thesis the author attempts to trace the common attributes and linking motifs throughout selected characteristic works and their analysis. As a conclusion, the author summarizes her observations and intends to find more general parallels between the historical development of...
Klíčová slova:
Giovanni Verga|Luigi Pirandello|Vitaliano Brancati|Leonardo Sciascia|Sicílie|literární obraz|metafora|pesimismus|fatalismus|sociální role a masky|tradice; Giovanni Verga|Luigi Pirandello|Vitaliano Brancati|Leonardo Sciascia|Sicily|literary image|metaphor|pessimism|fatalism|social roles and masks|traditions