Název:
Tektonika hudby 20. a 21. století z pohledu komplexní analýzy hudební struktury
Překlad názvu:
TECTONICS OF THE 20th AND 21st CENTURY MUSIC FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX ANALYSIS OF MUSIC STRUCTURE
Autoři:
Krejča, Tomáš ; TICHÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; KVĚCH, Otomar (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt
Tato disertační práce se snaží o systematické uchopení málo reflektovaného fenoménu tektoniky. Jejím cílem je zmapovat podobu tektoniky jako dynamického strukturačního procesu se zaměřením na hudební struktury hudby 20. a 21. století.
Práce vykresluje tektoniku jako komplexní nástroj artikulace hudebního a obecně zvukového materiálu. Reflektuje dosavadní stav bádání na domácím poli a přináší i dílčí pohledy ze světa, kde však naráží na terminologickou odlišnost a praktickou neexistenci tektoniky jako termínu ani jako hudebněvědního oboru či disciplíny. Tektonika jako systematicky pojatá disciplína reflektující tektoniku jako fenomén je tak do jisté míry českým (československým) specifikem. V rámci vlastní koncepce tektoniky soudobé hudby je v disertaci předloženo tektonické schéma obecného strukturačního procesu. Je vymezena struktura jako systém, definovány a popsány jsou některé tektonické funkce a principy. Práce, ačkoli se o to poctivě snaží, nemá ambici být komplexním, úplným a systematicky precizovaným konceptem tektoniky. Z hlediska variability, proměnlivosti a neustálého vývoje hudebního jazyka, jehož je tektonika organickou součástí, a jenž artikuluje a zkoumá jím být ani nemůže. Přesto věříme, že tato práce bude užitečným vhledem a možným úvodem k bližšímu zkoumání tektoniky jako klíčového fenoménu strukturace hudební látky.This dissertation tries systematicaly contain rarely reflected phenomenon of tectonics. Its aim is to explore tectonics as a dynamic process of structuring focused on the structures of 20th and 21st century music.
This thesis portrays tectonics as a comprehensive tool of articulation of music and sound material in general. It reflects the current state of research on home field and brings partial views of the world, where, however, faces terminological difference and practical absence of tectonics as a term and as a musicological field or discipline. Tectonics conceived as a systematic discipline reflecting the tectonics as a phenomenon is to some extent the Czech (Czechoslovak) specifics. Within its own concept of tectonics of contemporary music the thesis presents general tectonic scheme of the structuring process. In the range of this work is structure defined as a system and some tectonic functions and principles are described too. The dissertation, however is honestly trying, not aspire to be a comprehensive, complete and systematicly perfect concept of tectonics. In terms of variability and evolution of musical language, which is tectonics an organic part of, it is not even possible. Nevertheless, we believe that this thesis will provide useful insight and possible introduction to closer examination of tectonics as a key phenomenon of structuring the musical substance.
Klíčová slova:
20.-21. století; hudba; hudební analýzy; hudební tektonika; Hudební tektonika; novodobé kompoziční směry; soudobá hudba; tektonické principy
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9877