Original title:
Dialog v pedagogickém procesu
Translated title:
The dialog in the pedagogical process
Authors:
Pellarová, Petra ; LÖSSL, Jiří (advisor) ; OSWALDOVÁ, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá procesem učení z hlediska mé vlastní zkušenosti. Vedla jsem hodiny pohybové výuky na dvou základních školách – v přípravné třídě a třídách prvních. Inspirací pro mou práci mi byly zkušenosti získané v rámci dialogického jednání, které jsem načerpala na Katedře autorské tvorby a pedagogiky. Mým záměrem bylo si ověřit, že tyto dispozice mohou být jedním z možných předpokladů pedagogické praxe. V práci dále mapuji svou cestu jakožto pedagoga. Zaměřuji se na skupinu a roli pedagoga ve skupině. Také sleduji, jaký vliv může mít pohybová průprava a vše, co se učíme pomocí pohybu, na samotný proces osobnostního vývoje. Za stěžejní pro napsání této diplomové práce pokládám propojení mezi taneční a pedagogickou praxí.The given master’s thesis deals with the process of learning which is based
on my own experience. I have taught the movement education in two primary schools, one time in a preparatory class and another in a first class.
The experience of acting with inner partner attained at the Department
of Authorial Creation and Pedagogy has been inspiring. During the classes I have used this predisposition to confirm that it can be used as one of the basics
in pedagogical practice. In this paper I map my journey of a pedagogue.
The emphasis is on the group and the role of the pedagogue in it. I am also taking into consideration the influence of movement education on the children and the way they learn through movement, which is a part of their personal growth. The interconnection between dancing and the pedagogical practice was essential for writing this paper.
Keywords:
dialog; dialogická jednání; herecká improvizace; pedagogické dovednosti; pohyb; tanec; vývojová psychologie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9820