Original title:
Ocenění fotbalového klubu Manchester United
Translated title:
Valuation of Manchester United Football Club
Authors:
Hostaša, Martin ; Svačina, Pavel (advisor) ; Kvíz, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Ocenění fotbalového klubu Manchester United se v teoretické části věnuje základním odlišnostem sportovního klubu oproti běžnému podniku. Dále jsou zde shrnuty základní metody oceňování podniku a představeny některé alternativní přístupy, které se využívají v praxi. Hlavní pozornost byla věnována především praktické části, pro kterou jsme si zvolili profesionální anglický fotbalový klub Manchester United Football Club. Hlavním důvodem výběru tohoto sportovního klubu bylo především množství veřejně dostupných informací a dat o tomto klubu a to díky tomu, že se s jeho akciemi obchoduje na New York Stock Exchange. V praktické části jsme klub podrobili jak finanční, tak i strategické analýze. Výstupy těchto analýz jsme dále zohlednili v samotném ocenění. Závěr této práce spočívá v porovnání našeho vlastního ocenění s tržním oceněním a alternativním oceněním dle magazínu Forbes a rozbor rozdílů.The thesis Valuation of Manchester United Football Club deals with the fundamental differences between the sports club and the usual business in its theoretical part. Further, the basic methods of business valuation are summarized there and also some alternative approaches that are used in practice. We focused mainly on the practical part of the thesis, for which we have chosen Manchester United Football Club. The main reason why we chose this club was primarily due to publicly available information and data about the club as its shares are traded on the NYSE. We conducted both financial and strategic analysis of the club and used the results of the analysis in our own valuation. Then we compared the valuation with market capitalization and alternative valuation according to Forbes. We analyze the differences in conclusion.
Keywords:
Football; Manchester United; Valuation; Fotbal; Manchester United; Ocenění
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70501