Original title:
Specifika managementu kreativních pracovníků: Případová studie animačního studia Wil Film
Translated title:
Specifics of the management of creative workers: Animation studio Wil Film case study
Authors:
Janouchová, Veronika ; Hanzlík, Jan (advisor) ; Kubaš, Mario (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce bylo skrze tématickou analýzu prozkoumat, jaké faktory mají vliv na management kreativních pracovníků a jaký je v důsledku jejich dopad na řízení kreativní firmy - CGI studia Wil Film. Závěrem je zjištění, že hlavními faktory ovlivňující management kreativních pracovníků ve studiu Wil Film jsou především: rapidní růst firmy a transformace na více permanentní formu, vliv neformální organizací a sama podstata kreativní práce. Tyto negativně ovlivňují kreativní lidské zdroje, a proto byla ve studiu Wil Film vytvořena pozice HR manažera, který je zodpovědný za vykonávání praktik redukujících tyto negativní efekty. Jsou jimi především trénink, osobní a profesionální rozvoj a retenční praktiky. Všechny tyto praktiky působí pozitivně a napomáhají prosperitě studia Wil Film, navzdory odborné literatuře, která říká, že tyto aktivity nemají v kreativních průmyslech smyslThe aim of this thesis was to, through the thematic analysis, explore which factors influence management of creative workers and how they affect management and organization of the creative firm - CGI studio Wil Film. In conclusion, this thesis has found out that main factors are: rapid growth and transformation of the firm into more permanent form, power of informal organizations and creative work itself. In respons to the negative effects of these factors on creative workers, management established a new postion of HR manager who is carrying out several practices to reduce the negative effects. Training, personal and professional development and retention practices helped to balance Wil Film and positively contributed to firms prosperity. These practices are in contrast with literarture that assumes that HR practices make no sense in the creative industries.
Keywords:
Creative industries; Creative work; Management of creative workers; Kreativní práce; Kreativní průmysly; Management kreativních pracovníků
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69941