Original title:
Analýza českého futbalu z obsahu sociálnych sietí
Translated title:
Analysis of Czech football from the content of social networks
Authors:
Zálepa, Martin ; Jelínek, Ivan (advisor) ; Oškera, Radek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Práca sa zaoberá analýzou neštruktúrovaných dát na sociálnej sieti Facebook, čo je neustále rozvíjajúca sa oblasť. Zdrojom dát je český futbalový trh. Ciele práce obsahujú definovanie pojmov z oblasti analýzy dát na sociálnych sieťach a českej futbalovej komunity, nájdenie najobľúbenejšieho klubu, zistenie reakcie na kluby na nezávislých športových portáloch a nájdenie závislosti medzi sentimentom a aktuálnymi výsledkami klubu. Na dosiahnutie cieľov sú definované metódy, ktorými sú výber, zber dát a ich následná analýza, definícia metrík dátovej analýzy, rešerše literatúry súvisiacej s danou problematikou, vizualizáciou výsledkov analýzy. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť a tieto časti sú štruktúrované do piatich kapitol. Do teoretickej časti spadajú tri kapitoly a to konkrétne úvod do analýzy sociálnych sietí, ktorá sa zaoberá rešeršou literatúry z oblasti analýzy dát na sociálnych sieťach a ukážkou online analytických nástrojov, predstavenie českého futbalu, kde je definovaný šport z obchodnej a marketingovej oblasti a predstavený český futbalový trh a poslednou kapitolou v tejto časti je postup sťahovania dát a ich analýzy, ktorá popisuje výber zdrojov k analýze a popisuje architektúru a nástroje použité k analýze. Praktická časť sa skladá z definície metrík, ktoré sú najprv definované ako biznis otázky a tie aby mohli slúžiť k analýze sú transformované na otázky analytické. Poslednou kapitolou je samotná analýza dát a vyhodnotenie, vizualizácia dielčích výsledkov. Hlavným prínosom práce je ukážka možnosti analýzy neštruktúrovaných dát zo sociálnych sietí pomocou konektoru na sťahovanie dát z Facebooku a nástrojov Elasticsearch a Kibana, ktorý umožňuje dáta zobrazovať, filtrovať a vizualizovať. Práca nesie prínos aj vo výsledkoch analýzy pre sponzorov, respektíve samotné kluby, kde môžu zistiť úroveň svojho marketingu, alebo ako je ich klub vnímaný zvonku.Práce se zabývá analýzou nestrukturovaných dat na sociální síti Facebook, což je neustále rozvíjející se oblast. Zdrojem dat je český fotbalový trh. Cíle práce obsahují definování pojmů z oblasti analýzy dat na sociálních sítích a české fotbalové komunity, nalezení nejoblíbenějšího klubu, zjištění reakce na kluby na nezávislých sportovních portálech a nalezení závislosti mezi sentimentem a aktuálními výsledky klubu. K dosažení cílů jsou definovány metody, kterými jsou výběr, sběr dat a jejich následná analýza, definice metrik datové analýzy, rešerše literatury související s danou problematikou, vizualizací výsledků analýzy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část a tyto části jsou strukturovány do pěti kapitol. Do teoretické části spadají tři kapitoly, a to konkrétně úvod do analýzy sociálních sítí, která se zabývá rešerší literatury z oblasti analýzy dat na sociálních sítích a ukázkou online analytických nástrojů, představení českého fotbalu, kde je definovaný sport z obchodní a marketingové oblasti a představen český fotbalový trh a poslední kapitolou v této části je postup stahování dat a jejich analýzy, která popisuje výběr zdrojů k analýze a popisuje architekturu a nástroje použité k analýze. Praktická část se skládá z definice metrik, které jsou nejprve definovány jako byznys otázky, a ty aby mohly sloužit k analýze jsou transformovány na otázky analytické. Poslední kapitolou je samotná analýza dat a vyhodnocení, vizualizace dílčích výsledků. Hlavním přínosem práce je ukázka možnosti analýzy nestrukturovaných dat ze sociálních sítí pomocí konektoru na stahování dat z Facebooku a nástrojů Elasticsearch a Kibana, který umožňuje data zobrazovat, filtrovat a vizualizovat. Práce nese přínos i ve výsledcích analýzy pro sponzory, respektive samotné kluby, kde mohou zjistit úroveň svého marketingu, nebo jako je jejich klub vnímán zvenčí.The main aim of this report is to analyse the Czech football scene using the unstructured data from ever evolving social media platform Facebook. The objectives are to identify key concepts using the Czech football social community, dis-covering the most popular club, understanding the buzz and reactions on independent sport portals and identifying the relation between social sentiment and the actual football club performance. These objectives are met using defined methods including collection, analysis and evaluation of the data, applying the key data metrics and relevant literature research, as well as graphical visualisation of the results. This report consists of five chapters split into theoretical and practical part. The first three chapters, the theoretical part, are focusing on the explanation of the social media in general, using the literature research and online analytical tools, and introduction of the Czech foot-ball scene from both commercial and marketing standpoint. The last chapter describes the methods applied and outlines the data architecture used for the analysis. The practical part includes a definition of the key metrics that are initially defined as business assumptions and consequently applied and transformed into the basis of this analysis. The last chapter of the practical part forms the actual data analysis and its evaluation as well as visualisation of the partial results. The main purpose of this report is to demonstrate the benefits of analysing unstructured data from social media platforms that can be connected and downloaded using the tools such as Elasticsearch and Kibana, that enable to discover, filter and visualise the data. Gaining an insight into social media and visualisation of the data is also beneficial to spon-sors and football clubs as it can maximise the power of their marketing as well as enable them to understand the reputation and consumer perception.
Keywords:
Big Data; Facebook; marketing of the football clubs; The analysis of social media; The analysis of unstructured data; analýza nestrukturovaných dat; Analýza sociálních sítí; Big Data; Facebook; marketing fotbalových klubů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69640