Original title:
Možnosti aplikace konstruktivistických přístupů v rámci výuky informatických předmětů na základní škole
Translated title:
Possibilities of Application of Constructivist Approaches within the Teaching of ICT at Elementary (Grammar) School
Authors:
Feber, Martin ; Štípek, Jiří (advisor) ; Rambousek, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem diplomové práce je zkoumání možností aplikování konstruktivistických přístupů ve výuce informačních předmětů na základní škole, resp. V 1. - 4. ročníku víceletého gymnázia. Práce mapuje současnou situaci na školách ve výuce informatiky. Zahrnuje hlavní teoretická východiska konstruktivismu včetně souboru doporučení, principů a principů pro výuku vybraného oboru informatiky. Tyto teoretická východiska ověřuje akčním výzkumem v rámci praktické výuky počítačové grafiky.Key topic of this diploma thesis is study of possibilities of applying constructivist approaches in teaching information and communication technologies (ICT) subject at Czech elementary school (equivalent of K-12). More specified at 1st to 4th grade of multi-year grammar school. The paper maps current situation in education of ICT skills and it consists of theoretical part and action research. Theoretical basis is focused on constructivist pedagogy and includes suggestions, general principles and specific principles for teaching of ICT - computer graphics. These suggestions are verified by action research within ICT lessons.
Keywords:
Action research; Application of constructivism; Computer graphics; Computer science; Constructivism; Elementary school; Grammar school; ICT; Information and Communication Technologies; akční výzkum; aplikace konstruktivismu; gymnázium; ICT; informatika; informační a komunikační technologie; konstruktivismus; počítačová grafika; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84881