Original title:
Problémy spojené se vstupem informačních technologií do výchovy a vzdělávání
Translated title:
Problems related with input of information technology into education
Authors:
Petráň, Luděk ; Rambousek, Vladimír (advisor) ; Brdička, Bořivoj (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je oblast vlivu informačních a komunikačních technologií na sociální, komunikační a kognitivní schopnosti žáků a následných negativních důsledků v procesu výchovy a vzdělávání. Cílem práce je identifikace a analýza problémů v oblasti výchovy a vzdělávání v souvislosti s využíváním informačních a komunikačních technologií. Diplomová práce analyzuje údaje z uskutečněných výzkumů zaměřených na působení technologií na dětskou psychiku a negativních důsledků tohoto působení ve výchově a vzdělávání na základní škole. Pro splnění cílů diplomové práce byly použity teoretické i empirické výzkumné metody. Z teoretických výzkumných metod byly využívány metody analytické a syntetické, zejména obsahová analýza odborné literatury, odborně zaměřených primárních informačních zdrojů a publikovaných výsledků výzkumných studií a experimentů. Z oblasti empirických výzkumných metod, bylo v diplomové práci využito dotazníkového šetření v komunitě pedagogických pracovníků. V závěru práce jsou zpracovány výsledky explorativních metod výzkumu, formulovány závěry a doporučeny návrhy pro oblast výchovy a pedagogické praxe.The subject of this dissertation is area of information and communication technology for social, communicative and cognitive ability of learners and subsequent negative consequences in the process of education. The aim is to identify and analyze problems in the field of education and their connection with the use of information and communication technologies. The thesis involves information from research, which is focused on effects of Information and communication technology on children's psyche and the negative impacts this action in education at the elementary school. To meet the objectives of this dissertation were used theoretical and empirical research methods. The content of theoretical research methods was the study and analysis of literature, articles and especially analysis of scientific literature professionally primary information sources of research studies and experiments. In the field of empirical research methods were used in the thesis questionnaire survey in the realm of community teachers. The conclusion contains the results of exploratory research methods, conclusions and recommended proposals for the area of education and teaching practice.
Keywords:
education; Information and communication technology; negative influence; Informační a komunikační technologie; negativní vliv; výchova a vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82662