Název:
Povaha současné knihy prvního čtení s ohledem na obtížnost textu, respektive čtivost
Překlad názvu:
On the character of books for beginner readers with regard to text difficulty and readability
Autoři:
Holanová, Šárka ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
ger
Abstrakt: [eng][cze] The thesis deals with the book genre Erstlesebuch (book for beginner readers) and has in view its contemporary character with regard to readability for beginner readers. The theoretical part presents its interdisciplinary and the specifics of this book genre itself. In reference to the interdisciplinarity there are findings of following disciplines to allow: literary science, more precisely children's literature research, readability research, didactic reading and psychology of reading. The theoretical part also reveals some characteristics of Erstlesebuch in contrast with a common book for children and with belles- lettres at all. The theoretical-analytic part focuses on the complex analysis of six chosen contemporary Erstlesebuchs and is composed by three parts: a literary theoretical commentary, an analysis readability, and a comment on the composition of these books. The final part of the thesis concludes with empirical research. This research tested the influence of some criteria of readability by the children in second and third classes of a primary school in Austria. Based on the results, the text difficulty of the chosen Erstlesebuch will be assessed. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Předkládaná bakalářská práce se zabývá knižním žánrem Erstlesebuch (knížka prvního čtení) a sleduje její současný charakter s ohledem na čtivost pro začínající čtenáře. V teoretické části je blíže zkoumána interdisciplinární povaha tohoto žánru a představen jeho charakter. Přitom jsou zohledňovány poznatky z oblasti literární vědy, respektive výzkumu literatury pro děti, výzkumu čtivosti, didaktiky čtení a psychologie čtenářství. Ukázány budou vlastnosti Erstlesebuch, které ji odlišují od běžné knihy pro děti i krásné literatury obecně. Teoreticko-analytická část zahrnuje komplexní analýzu šesti vybraných současných knížek prvního čtení, která se skládá z literárně teoretického komentáře, analýzy čtivosti a komentáře k výstavbě těchto knih. Celá práce je zakončena empirickým výzkumem, který u dětí ze druhých a třetích tříd základní školy v Rakousku testoval vliv vybraných kritérií čtivosti. Na základě výsledků tohoto výzkumu je zhodnocena obtížnost textu pro začínající čtenáře u již zmíněných šesti vybraných knížek prvního čtení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Christiane Nöstlinger; kniha prvního čtení; knihy pro děti; kritéria obtížnosti textu; Käthe Recheis;Tanja Weiler; Paul Maar; Saskia Hula; Usch Luhn; začínající čtenář; čtivost; beginner readers; book for beginner readers; children's book; Christiane Nöstlinger; criteria of text difficulty; Käthe Recheis;Tanja Weiler; Paul Maar; readability; Saskia Hula; Usch Luhn