Original title:
Návrh a otestování výukových materiálů k terénní exkurzi do oblasti Brd.
Translated title:
Design and testing of students'materials for a field trip to Brdy area
Authors:
Přibylová, Anna ; Janštová, Vanda (advisor) ; Kroufek, Roman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Protože exkurze - ať už dlouhodobé či krátkodobé - mají prokazatelný vliv na vědomosti, hodnoty a postoje žáků a také rozvíjejí dovednosti učitelů, rozhodla jsem se věnovat tomuto tématu. Cílem této práce bylo připravit terénní exkurzi včetně všech potřebných výukových materiálů a následně zhodnotit přínos této exkurze na vědomosti žáků. Vytvořené výukové materiály byly testovány celkem ve čtyřech třídách dvou základních škol v Příbrami a blízkém okolí. Žáci z těchto tříd byli rozdělení do dvou skupin - experimentální skupina se zúčastnila výuky na terénní exkurzi a kontrolní skupina ve třídě. Obě skupiny absolvovaly pre-test, výuku (exkurze nebo výuka ve třídě), post-test 1(se zpětnou vazbou k výuce), post-test 2 a 3. Sebraná data byla vyhodnocena statistickými analýzami, jejichž výsledky ukázaly signifikantní rozdíl v dosažených znalostech mezi skupinami v post-testu 1 a 2. V post-testu 3 byly výsledky obou skupin srovnatelné. Souhrnně lze říci, že žáci obou skupin během výuky získali nové vědomosti a jejich znalosti byly vyšší než na začátku, ovšem výuka na exkurzi byla signifikantně efektivnější než výuka ve třídě. Klíčová slova: metoda výuky, exkurze, znalosti žáků, testování znalostíThe reason why I chose this topic is that field trips (short-term or long-term) have demonstrable effect on students' knowledge, values and attitudes as well as teachers' skills. The objective of this thesis was to prepare a field trip including all needed teaching materials and evaluate it's effect on students' knowledge. Created teaching materials were tested in four classes in two primary school in Příbram and a nearby village. Students from these schools were divided into two groups - experimental and control. The experimental group attended the field trip and the control group got involved in the same program but at school. Both groups completed pretest, teaching, posttest 1 (with a feedback about teaching), posttest 2 and 3. Data collected from this research were evaluated using statistical methods. The results from these methods proved a significant difference of knowledge between groups in posttest 1 and 2. The score of both groups gained in posttest 3 was similar. We can conclude that students of both groups learned new information and their knowledge improved. Nevertheless the field trip had significantly higher effect on students' knowledge than the school lesson. Key words: teaching methods, field trip, students' knowledge, knowledge testing
Keywords:
field trip; knowledge testing; students' knowledge; teaching methods; exkurze; metoda výuky; testování znalostí; znalosti žáků
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72184