Název:
Rozdíly v recepci metonymie ve fotografii a ve filmu z pohledu recepční estetiky
Překlad názvu:
The differences between perception of metonymy in photography and in movies from the perspective of reception aesthetics
Autoři:
Christovová, Tereza ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Borecký, Felix (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Rozdíly v recepci metonymie ve fotografii a ve filmu z pohledu recepční estetiky" se zabývá rozdílným využitím rétorické figury metonymie ve vizuálních sděleních. Metonymie, která je považována primárně za okrasný prostředek jazykového vyjadřování, je často rozpoznatelná i v čistě vizuální informaci, jakou poskytuje fotografie či určité záběry filmů. Rovněž ve vizuálním sdělení je metonymie často využívána k jistému přikrášlení zobrazovaného obsahu nebo přinejmenším jeho úpravě. Právě na takové případy použití metonymie se diplomová práce zaměřuje, a to za využití metody recepční estetiky, která byla dosud aplikována pouze na literární díla. Předmětem zájmu recepční estetiky jsou tzv. místa nedourčenosti a horizont očekávání, na které se tato práce vedle metonymického vyjadřování ve filmu a ve fotografii zaměří. První část práce věnuje pozornost teorii recepční estetiky a jejím hlavním představitelům. Druhá část práce se zabývá vztahem recipientů a médií, konkrétně fotografie a filmu. Poslední část práce tvoří teorie rétorických figur - především pak metonymie a jejího zvláštního typu synekdochy - a její aplikace zaměřující se na konkrétní možnosti recepce metonymického vyjadřování ve fotografii a ve filmu.The diploma work "The differences between perception of metonymy in photography and in movies from the perspective of reception aesthetics" deals with different uses of the figure of speech - metonymy - in visual communication. The metonymy is primarily used as an ornamental device of language expression. It is also distinguishable in purely visual information that is provided in photography and certain film shots. In visual communication, metonymy is also used for embellishing of the visual content or, at least, its correction. This work is focused especially on these examples of the use of metonymy that employ the method of reception aesthetics, which was up to now applied only to literary works. The subjects of interest of the reception aesthetics are so- called places of indeterminacy and the horizon of expectation which is also the focus of this work in addition to its main focus on metonymic expression in movies and photography. The first part of this work deals with the theory of the reception aesthetics and its main exponents. The second part deals with the relationship between the recipients and the media, specifically photography and movie. The last part of this work deals with the theory of rhetorical figures, particularly metonymy and its special form - synecdoche, and it's application...
Klíčová slova:
film; fotografie; horizont očekávání; metonymie; médium; místa nedourčenosti; recepce; recepční estetika; synekdocha; Horizon of Expectation; Medium; Metonymy; Movie; Perception; Photography; Places of Indeterminacy; Reception Aesthetics; Synecdoche