Název:
Mytologické náměty v díle Josepha Heintze st.
Překlad názvu:
Mythological themes in paintings of Joseph Heintz the Elder
Autoři:
Tomková, Adéla ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Zapletalová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se primárně zaměřuje na rozbor devíti mytologických obrazů Josefa Heintze st., jenž patřil k předním dvorním malířům císaře Rudolfa II. Úvodní část práce je věnována kulturní a hospodářské situaci druhé poloviny 16. století, akcentováno je zejména umění na císařském dvoře. Následuje malířův životopis, v jehož rámci je sledována Heintzova umělecká profilace i tvorba z oblasti architektury. Těžištěm práce je vlastní rozbor jednotlivých děl. Důraz je kladen především na literární předlohy, které byly pro jejich zpracování určující, tedy Ovidiovy Metamorfózy a Apuleiův román Zlatý osel. U každého analyzovaného obrazu je nejprve převyprávěn mýtus, z kterého výjev vychází. Poté je podán přehled základních informací o díle, tj. provenience a datace, a provedena jeho obsahová analýza s důrazem na diskrepance mezi výtvarným provedením a literárním pramenem. Konečně je pozornost věnována alegorickému smyslu znázorněných bájí, který často není na první pohled viditelný. Zde jsou využity komentáře Giuseppa Orologgiho, jimiž opatřil do italštiny přebásněné Ovidiovy Metamorfózy.Mythological Themes in the Work of Joseph Heintz the Elder. This Bachelor's Thesis is primarily focused on the analysis of nine mythological paintings made by Joseph Heintz the Elder, one of the most prominent court painters to the Emperor Rudolf II. Whilst the introduction describes the cultural scene and the economic situation of the 2nd part of the 16th century, the main focus of attention is on the art in the Emperor's Court, followed by the painter's biography: in its framework his development as an artist as well as his works in the field of architecture are observed. The main topic of this thesis is the analysis of singular works. The emphasis is put on the literary works on which the paintings are based on: Ovid's Metamorphoses and Apuleius novel The Golden Asse. Firstly the is described, followed by an overview of the basic information (origin and dates) and a formal analysis highlighting the differences between the visual adaptation and the literary input. Finally, attention focuses on the alegorical sense of the myths which is often not clear at first sight. In order to explain this, the commentary of the Italian version of Ovid's Metamorphoses written by Giuseppe Orologgi was used.
Klíčová slova:
Joseph Heintz; Manýrismus; Mytologie; Praha za Rudolfa II; Joseph Heintz; Mannerism; Mythology; Prague of Rudolf II