Název:
Riziko syndromu vyhoření u vybraných speciálních pedagogů pracujících s žáky s mentálním či kombinovaným postižením
Překlad názvu:
Risk of burnout syndrome at chosen remedial teachers working with pupils with mental or combined disability
Autoři:
Dvořáková, Anna ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Riziko syndromu vyhoření u vybraných speciálních pedagogů pracujících s žáky s mentálním či kombinovaným postižením AUTOR: Anna Dvořáková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u speciálních pedagožek pracujících s dětmi s mentálním či kombinovaným postižením. Tyto ženy jsou zaměstnány v praktických či speciálních školách. Vzdělávání dětí s tímto druhem postižení může snadno vyústit v syndrom vyhoření. Je tedy na místě, aby si vedení praktických a speciálních škol bylo vědomo nebezpečí syndromu vyhoření a snažilo se před vznikem burnoutu své zaměstnance chránit. K přijetí potřebných preventivních opatření je nutné si nejdříve uvědomit možná rizika vzniku burnoutu související s profesí speciálního pedagoga. Teoretická část postihuje problematiku syndromu vyhoření a edukace žáků s mentálním či kombinovaným postižením. Poskytuje tak potřebný podklad pro vlastní šetření. Praktická část využitím kvalitativních metod šetření zjišťuje aktuálnost vnějších faktorů rizika vzniku syndromu vyhoření a snahy ve vybraných školách o prevenci těchto faktorů. Práce si klade za cíl přenesení vnějších rizikových faktorů vzniku syndromu vyhoření do života speciálních pedagožek. Přínos práce je ve zhodnocení míry výskytu...TITLE: The risk of the syndrome of burn-out at some chosen special educators working with pupils who are mentally or mentally and physically handicapped AUTHOR: Anna Dvořáková DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. ABSTRACT: The thesis deals with problems of the syndrome of burn-out at special educators working with children who are mentally handicapped or who have the combined handicap. Education of children with this sort of handicap can easily lead to syndrome of burn-out. Theoretical part characterizes problems of the syndrome of burn-out and education of the pupils who are mentally handicapped or who have the combined handicap. It provides needed foundation for the actual research. Practical part finds out using qualitative methods of research the urgency of external factors of danger of the birth of the syndrome of burn-out and efforts to prevent these factors in some chosen schools. The thesis sets a target to transfer external risk factors of the birth of the syndrome of burn-out into the special teachers' life. The benefit of the thesis is in evaluation of the amount of occurrence of particular external risk factors at the chosen respondents and in creation of recommendations for the management of practical and special schools to know how to prevent external...
Klíčová slova:
mentální postižení; pomáhající profese; speciální pedagog; speciální vzdělávání; Syndrom vyhoření; Burn-out; helping occupations; mental disability; remedial teacher; special education