Název:
Výchova k anorexii? Vyprávění žen trpících poruchami příjmu potravy o rodinném prostředí - kvalitativní výzkum
Překlad názvu:
Education to Anorexia? Women suffering from eating disorders narrate about their Family environment - qualitative research
Autoři:
Biskupová, Kateřina ; Sloboda, Zdeněk (vedoucí práce) ; Martinová, Marta (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vztahem mezi poruchami příjmu potravy a interpretací rodinného prostředí pacientkami a jejich příbuznými. Autorka se pokouší odhalit rozdíly ve výchovné ideologii uplatňované při výchově pacientek s mentální anorexií a mentální bulimií. Pro tento účel jsou nejprve definovány termíny rodinné prostředí a styl výchovy pomocí Lewinovy typologie. Vychází se zde z předpokladů, že mentální anorexie se pojí s důslednou výchovou zapříčiňující důsledné chování při držení diet, zatímco mentální bulimii spojuje s méně důslednou výchovou odrážející se v nedokonalém dodržení dietního plánu. Teoretická část této bakalářské práce shrnuje současné poznatky o poruchách příjmu potravy se zaměřením na sociální faktory a rodinu. Praktická část se opírá o vlastní kvalitativní výzkum provedený na základě analýzy celkem dvaceti narativních rozhovorů pacientek, jejich matek a jednoho otčíma. Výzkum zohledňuje profese rodičů, zaměření na tělo, sportovní založení rodin, uplatňovaný výchovný styl, představu o ideální výchově ve vztahu k té uplatňované a zabývá se i tím, co nemocným pomáhá, dále je pozornost věnována sourozenectví, rozvodům a mezigeneračním vztahům. Výzkum v rámci této bakalářské práce prokázal jistou souvislost mezi stylem výchovy a s ním spojenou důsledností, rodinným prostředím a danými...This thesis describes the relation between eating disorders and the patients' or their relatives' interpretation of family environment. The author aims to reveal differences in the educational philosophy applied in the upbringing of patients with mental anorexia or mental bulimia. First of all the terms "family environment" and "educational style" are defined using the Lewin typology. It is based on the assumption that mental anorexia is aligned with strict education causing strict behaviour when being on diet while mental bulimia is associated with less strict education reflecting itself in an imperfect compliance with the diet plan. The theoretical part of this bachelor thesis summarizes current knowledge of eating disorders with focus on social factors and family. The practical part is based on the author's own qualitative research based on an analysis of twenty narrative interviews with the patients, their mothers and one stepfather. The research takes into account the parents' professions, focus on the body, sporting nature of the families, the applied educational style, the ideal upbringing idea in relation to the applied one, it also deals with what helps the ill, and there is also focus on siblingship, divorces and intergenerational relations. The research done within the framework of this...
Klíčová slova:
anorexie; bulimie; kvalitativní rozhovory; poruchy příjmu potravy; rodina; socializace; výchova; anorexia; bulimia; eating disorder; education; family; qualitative interviews; socialisation