Název:
Znalosti studentů středních zdravotnických škol v Jihočeském kraji v oblasti poskytování první pomoci
Překlad názvu:
Knowledge of medical secondary school students in South Bohemian region in providing first aid
Autoři:
PROCHÁZKA, Václav Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na znalosti žáků maturitních ročníků oboru Zdravotnický asistent v oblasti první pomoci, kterou jako předmět absolvovali v rámci středoškolského vzdělání. Teoretickou část práce můžeme rozdělit do dvou segmentů. První pojednává o samotné první pomoci. Zde se rozebírají pravidla poskytování první pomoci, právní odpovědnosti a v neposlední řadě tato část popisuje nejčastější zdravotní komplikace, vyžadující neodkladné řešení. U každé je i popsán postup samotné první pomoci. Druhá část popisuje, jakým způsobem by měla být první pomoc vyučována a to jak v měřítku celé společnosti, tak i v rámci studia oboru Zdravotnický asistent. Nechybí zde ani problematika spojena se vzděláváním samotných lektorů první pomoci. Dále tato část obsahuje návrh nové koncepce, která by dle jejích autorů měla přinést významný pokrok do vzdělávání v oblasti první pomoci. V praktické části této bakalářské práce je proveden rozbor otázek dotazníku, který byl zadán žákům maturitních ročníků oboru Zdravotnický asistent středních zdravotnických škol v Jihočeském kraji. Tyto dotazníky byly předloženy studentům s cílem zmapovat úroveň teoretických znalostí první pomoci u studentů čtvrtého ročníku oboru zdravotnický asistent na středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji. Dalším stanoveným cílem bylo odhalit nedostatky ve znalostech první pomoci u studentů čtvrtého ročníku oboru zdravotnický asistent na středních zdravotnických školách v Jihočeském kraji. Výsledky by měly posloužit vedení středních zdravotnických škol Jihočeského kraje, jako informativní zpětná vazba, která vypovídá o úrovni znalosti jejich žáků. Výzkum mimo jiné ukázal, že teoretické znalosti žáků maturitních ročníků oboru Zdravotnický asistent dosahují adekvátní úrovně, korelující s platnými učebními osnovami. Řada studentů má však ve svých znalostech významné nedostatky a to především v oblasti základní neodkladné resuscitace. My thesis focuses on knowledge in the field of First Aid taken at pupils of the graduation year to be a Medical Assistant, which they studied as a subject in secondary education. The theoretical part of the thesis can be divided into two segments. The first one deals with first aid itself. Here we discuss first-aid rules, legal liability, and last but not least, this part describes the most common health complications that require urgent solutions. For each, the first aid procedure is described. The second part describes how the first aid should be taught, in society in general and also for professionals who study to become a Medical Assistant. There are also issues related to the training of first aid lecturers. This section also contains a proposal for a new concept that, according to its authors, should make significant progress in first aid education. In the practical part of this bachelor thesis the questions of the questionnaire are analyzed, the questionnaire was given to the pupils of the graduation year studying to be a Medical Assistant in secondary health schools in the South Bohemian Region. These questionnaires were submitted to students to map their level of theoretical knowledge of first aid. Another aim was to detect deficiencies in first aid knowledge of students in the fourth year of the medical assistant at secondary health schools in the South Bohemian Region. The results should be provided to the managements of secondary health schools of the South Bohemian Region as an informative feedback, which reflects the level of knowledge of their pupils. Among other things, research has shown that the theoretical knowledge of graduate Medical Assistant students reaches an adequate level correlating with valid curricula. However, many students have significant shortcomings in their knowledge, especially in the area of basic emergency resuscitation.
Klíčová slova:
neodkladná resuscitace; ošetření; postižený; první pomoc; zachránce; znalosti; zraněný; first aid; knowledge; rescuer; the afflicted; the injured; treatment; Urgent resuscitation Citace: PROCHÁZKA, Václav. Znalosti studentů středních zdravotnických škol v Jihočeském kraji v oblasti poskytování první pomoci. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/47511