Název:
Sešívaný rituál (Analýza rituálního chování fanoušků SK Slavia Praha)
Překlad názvu:
The Analysis of Slavia Prague Supporters' Ritual Behaviour
Autoři:
Šváb, Vojtěch ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá fenoménem sportovního diváctví, zejména v konkrétních projevech fanoušků klubu Slavia Praha. Tento jev je zde tematizován především z pohledu rituálu. Východiskem jsou teze V. Turnera a jeho teorie liminálního/liminoidního. Ty předpokládají existenci jisté antistrukturní oblasti, v níž společnost ztrácí nad jednotlivci i skupinami dočasně svou moc, což jim poskytuje určitou formu svobody. Uvedené však nabývá odlišných forem v tradiční a industriální společnosti. Tato práce si klade za cíl prozkoumat povahu fanouškovského prostředí ve vztahu k této teoretické kategorizaci: tedy vztah ke struktuře a antistruktuře a k oběma jejich odlišným podobám. Tato kategorizace je přitom odvozena od Turnerova konceptu sociálního dramatu, k němuž je proto zkoumaný fenomén rovněž vztahován. Druhou ústřední rovinou je ritualita samotné skupiny, která je koncipovaná jako představovaná komunita. V této oblasti pak práce cílí na analýzu konkrétních symbolických prvků, jejich kontextuálního i konvenčního významu, a performativního rozměru této rituality. V neposlední řadě zde pak jde o vztah obou zmíněných rovin rituality.This thesis deals with a sport audience phenomenon, in particular with the concrete SK Slavia Praha supporters' expressions. This phenomenon is examined primarily from the perspective of ritual. The main concept is based on V. Turner's theory of liminal/liminoid. This theory claims the existence of a certain antistructure sphere in which both an individual and a social group become temporarily free from social power and somehow unhampered. However, there is a different form of this state in traditional and industrial society. This thesis examines the nature of fandom in relation to this theoretical categorization: hence to both the structure and the antistructure and their different forms. These categories are derived from Turner's concept of social drama, which therefore becomes the interpretative framework of the examined phenomenon as well. The second crucial level of the thesis deals with the ritual behaviour of the supporter community (conceptualized as imagined) itself. In this area, the thesis is focused on the concrete symbolic elements analysis, their contextual and conventional meaning and also on the performative aspect of this ritual behaviour. The mutual relation between both of the mentioned rituality levels is also adressed.