Original title:
Diagnóza laterality ve školním prostředí
Translated title:
Diagnosis of laterality in the school environment
Authors:
Šnajdrová, Veronika ; Vítečková, Michaela (advisor) ; Krykorková, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce obsahuje teoretické základy projevů dominance mozkových hemisfér - laterality. Zabývá se vývojem laterality, jejím genotypem a fenotypem, stupni, typy a druhy laterality, zmiňuje se o následcích nevhodného výchovného působení na genotyp laterality a následné nápravě. Dále se zabývá diagnostikou laterality, a to především z pozice učitele. Základní myšlenkou této práce je podpora přirozeného vývoje dítěte prostřednictvím vhodného působení na lateralitu dítěte, konkrétně žáka s diagnózou dysfázie.This bachelor thesis contains theoretical principals of expressions of the dominance of the brain hemispheres - laterality. It solves the development of laterality, its genotype and phenotype, levels, laterality types and species, refers to the educational consequences of the improper educational influence on genotype laterality and subsequent corrections. It also deals with the diagnosis of laterality, especially from a position of a teacher. The basic idea of this work is to support the natural development of a child through appropriate laterality effects on the child, specifically a student diagnosed with dysphasia.
Keywords:
anamnesis; Dextrity Quotient; dominance of the brain hemispheres; dyscalculia; dysgraphia; dyslexia; dysphasia; genotype; laterality; laterality levels; laterality species; laterality tests; laterality types; phenotype; anamnéza; Dextrity Quotient; dominance mozkových hemisfér; druhy laterality; dysfázie; dysgrafie; dyskalkulie; dyslexie; fenotyp; genotyp; lateralita; stupně laterality; typy laterality; zkouška laterality
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/38175