Název:
Postavení deníku Guardian na britském tiskovém trhu
Překlad názvu:
Position of The Guardian on the Britisch newspaper market
Autoři:
Šmídová, Radka ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Cihlářová, Gabriela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Postavení deníku Guardian na britském tiskovém trhu" se skládá ze tří částí. První část pojednává o masovém tisku a jeho vývoji ve Velké Británii. Stručně je popsána historie vzniku prvních deníků v 18. století, jejich vzestup během průmyslové revoluce v první polovině 19. století, dále potom období, kdy tisku vládli takzvaní tiskoví baroni a druhá polovina 20.století, kdy tisk začaly ovládat velké mediální konglomeráty. Současnost tiskového trhu je zkoumána z pohledu třídního rozdělení, typického pro Velkou Británii, s postupující bulvarizací, která stále více zasahuje seriózní tisk, i v souvislosti s rozšiřující se mocí internetu. Důležitý je také vliv médií na politiku a naopak, obzvlášť ve spojení s vlastnickými vlivy. Celá druhá část je věnována deníku Guardian, především jeho historii počínající v roce 1821, kdy Guardian vznikl v Manchesteru jako regionální noviny s názvem Manchester Guardian, který deníku zůstal až do roku 1959. Jedním z nejzajímavějších aspektů současnosti Guardianu jsou jeho webové stránky listu, spuštěné již v roce 1999. Třetí část práce přináší analýzu rubriky Media Guardian v kontextu ostatních rubrik a obsahu Guardianu v letech 1990 a 2000, ale zabývá se také tématy příspěvků rubriky a jejími autory v obou sledovaných letech.Bachelor thesis named 'Role of the Guardian daily newspaper in the British press market' consist of three parts. The first part deals with the mass print and its development in Great Britain. There is a brief history of the very first daily papers appearing in 18th century, their rise during the industrial revolution in the first half of 19th century, followed by the period of press barons, and finally 20th century in the name of large media conglomerates. The contemporary press market is examined from the social class perspective, typical for Great Britain, with the spreading tabloidization increasingly affecting the serious news as well as the growing power of the internet. The mutual influence of media and politics is also very important, mainly in connection with the owner effects. The whole second part is dedicated to the Guardian daily newspaper, mainly to its history dating back to 1821, when the Guardian was established in Manchester as a regional newspaper named the Manchester Guardian. The original title was used until 1959. One of the most interesting aspects of the current Guardian is its website created back in 1999. The third part of the work brings the Media Guardian analysis, namely in the context of other sections of the paper and the content of the Guardian in the years 1990 and...
Klíčová slova:
britský tisk; Guardian; konkurenční prostředí; masová média; Media Guardian; média; Scott; Velká Británie; british press; competitive environment; Great Britain; Guardian; mass media; media; Media Guardian; Scott