Název:
Znalosti žáků základních škol o prevenci a léčbě infekčních onemocnění
Překlad názvu:
The Knowledge of Basic School Pupils in Prevention and Treatment of Infections Diseases
Autoři:
Bartošová, Adéla ; Provazníková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce měla za cíl zjistit, jaké jsou znalosti žáků pátých tříd základních škol o infekčních nemocech, způsobu jejich přenosu a léčbě. Soubor zahrnoval 104 respondentů dotazníkové studie. Dotazník o 25 otázkách vyplňovali žáci ze základní školy v Praze, v Nymburce a v Kostomlatech nad Labem. Porovnávala jsem odpovědi chlapců a dívek a rozdíly mezi jednotlivými školami. Hypoteticky měli mít děti ve větších městech lepší znalosti o infekčních chorobách a lepší možnost preventivních opatření. Hlavním zdrojem informací o nakažlivých nemocech měli být rodiče. Předpokládala jsem lepší znalosti u dívek než u chlapců. Výsledky statistického zpracování dat byly v mnohém překvapivé. Chlapci odpovídali lépe na otázky týkající se infekčních nemocí, jejich prevence a léčby. Dívky dodržují zásady zdravého způsobu života a umí své vědomosti lépe uplatnit v běžném životě. Pro obě skupiny jsou rozhodující informace od rodičů a jejich osobní příklad. Ve druhém srovnání na tom byla po znalostní stránce dobře nymburská a pražská škola. Evidentní rozdíly v odpovědích často vyplývaly z odlišného životního stylu ve velkých městech a na vesnici. V Praze a Nymburce jsou děti lépe seznámeny s riziky nákazy infekčními chorobami. Na vesnici se zato více dbá na dodržování léčby. Nemocné děti jsou doma častěji s dospělou...This diploma theses was supposed to find out what do pupils of the fifth grade of basic schools know about infectious diseases, their way of transfer and the cure. Those pupils from Prague, Nymburk and Kostomlaty nad Labem were asked to complete the questionnaire consisting of 25 questions. I was comparing the answers of boys and girls and the differences among particular schools. I supposed that children from larger towns are better informed about infectious diseases and ways of their prevention. The main source of information should have been parents. I also supposed that girls have better knowledge than boys. The results of statistical investigation were surprising in many ways. The questions concerning infectious diseases, prevention and the cure were better answered by the boys. On the other hand, girls follow the conventions of healthy way of life and they can put their knowledge into practice. Parents, as the main source of information, were significant for both groups. While comparing schools in towns and village, there were evident the differences in answers which result from different life style. In Prague and Nymburk children are better acquainted with risks of infection, while in the village there is emphasized the adherence to treatment. Ill children are more often at home with an adult and...