Název:
Využití prvků dramatické výchovy pro osvojení písně v mateřské škole
Překlad názvu:
How to use drama elements in music education with preschool children
Autoři:
Skipalová, Aneta ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na efektivní osvojení hudební a obsahové stránky písně předškolními dětmi. Práce si klade za cíl dokázat, že za pomoci vybraných metod dramatické výchovy, ve spojení s hlasovou a hudební výchovou, lze docílit nejen snadnějšího osvojení písně, ale především přirozeného porozumění jejího významu. V úvodních kapitolách se věnuje stručné charakteristice dítěte předškolního věku, osobnostním a profesionálním předpokladům pedagoga ve vztahu k vedení dramatické a hudební výchovy u dětí předškolního věku. Je zaměřena na hudební schopnosti dětí, dále na význam hlasové výchovy a v neposlední řadě také na metody dramatické výchovy využité v praktické části této bakalářské práce. Poslední kapitola je věnována metodice struktury dramatické lekce zaměřené na osvojení písně v mateřské škole. Praktická část obsahuje příklady využití dramatické výchovy pro osvojení písně ověřené v praxi. Dále je formou dotazníku porovnávána úspěšnost realizovaných lekcí, a to mezi osvojením písně formou dramatické výchovy a nácvikem písně běžným způsobem bez využití dramatické výchovy. V přílohách jsou uvedeny tabulky využité v teoretické části a přiloženy noty a texty písní z dramatických lekcí. Klíčová slova Předškolní výchova, předškolní věk, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy,...This Bachelor thesis focuses on the effective acquisition of musical and content features of a song in pre-school children. This thesis aims to prove that it is possible to reach easier acquisition of a song and primarily the natural comprehension of its meaning by the use of selected methods of drama education, in connection with vocal and music education. In the introduction chapters, the thesis deals with brief characteristics of a pre-school child and the personal and professional prerequisites of a teacher in relation to managing drama and music education in pre-school children. The chapter is focused on musical abilities of children, and further on the meaning of vocal education and least but not last, on the methods of drama education used in the practical part of this thesis. The last chapter deals with the methodology of the structure of a drama lesson, focused on the acquisition of a song in a kindergarten. The practical part contains the examples of use of drama education for the purpose of the acquisition of a song applied in practice. Further, the success of applied lessons is compared in a questionnaire. The compared methods are the form of drama education and the form of training the song in common way, without the use of drama education. The tables used in the practical part and...
Klíčová slova:
dramatická výchova; hudební výchova; metody a techniky dramatické výchovy; osobnost učitele; prostředky hudební výchovy; předškolní výchova; předškolní věk; drama education; means of music education; methods and techniques of drama education; music education; personality of a teacher; preschool age; preschool education