Název:
Klíčové aspekty vztahu státu a církve v pojetí Martina Luthera a Jana Kalvína
Překlad názvu:
Main Aspects of Church-State Relations in Luther and Calvin Thought
Autoři:
Matulová, Lucie ; Kučera, Rudolf (vedoucí práce) ; Müller, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má práce nastiňuje uspořádání vztahů státu a církve u Luthera a Kalvína. Člověk stojí pod dvojí vládou, duchovní a světskou. Obě jsem pojala jako nezávislé entity, avšak nikoli oddělené, ale spolupracující. Nejprve se věnuji pojetí církve. Pro Luthera pravou církev charakterizuje hlásání Božího slova jako dostačující podmínka. Dále jsem se věnovala úřadům v církvi. Kdo vykonává jednotlivé úkoly záleží spíše na potřebách církevní obce. Stěžejním se ukáže jeho učení o ospravedlnění pouhou vírou, které se stane jedním z pilířů protestantismu. Kalvín považuje za pravou církev tu, která hlásá čistě Boží slovo a řádně vysluhuje svátosti. Církev může být i neviditelná a o jejích členech ví pouze Bůh. Poté jsem se věnovala predestinaci, která ukázala na jedné straně povzbuzení k většímu úsilí a zároveň nemožnost Boží rozhodnutí změnit. V Kalvínově čtyřstupňovém systému církevních úřadů se ukázala snaha o naprosté oddělení od struktury římské církve a zároveň snaha o pokrytí potřeb věřících od duchovních po potřeby týkající se správy církve. Část pojednávající o moci církve přinesla jasné oddělení duchovní moci od zasahování do světských záležitostí. Její moc prámem pouze ze svobody hlásání Božího slova a možnosti napomínat magistratus. Následně jsem se zaměřila na pojetí státu jako instituce Bohem chtěné, nikoli...My work is focused on a special type of relation between the Church and the State in Luther's and Calvin's thought. Man stands under a double government, spiritual and political, and these governments require to be separately considered. Thus, I consider them as two sovereign powers. They are not separate, for they cooperate. I examine the doctrine of the Church as an essential part of my work. The Church, in Luther's tradition, is a community of believers. The pure preaching of the Word of God creates the most important mark of the true Church. A teaching of justification by faith is a pillar of protestantism. A man is justified by the grace of God. He is flesh and spirit, he is "simul iustus, simul peccator." The Church, in Calvin's tradition, is considered as the pillar of truth. The visible marks of the Church are the pure preaching of the Word of God and the right administration of the sacraments. The invisible Church is created by people who belong to God and only He knows those who are his own. I attempt to demonstrate that the impact of the doctrine of predestination on life of a Christian is decisive. Belief in personal election becomes a strong motivation toward greater effort. The doctrine of predestination brings assurance that God would not allow the elect to fall. There are four offices...