Název:
Atomární analýza jako nástroj pochopení myšlenkových operací žáků
Překlad názvu:
Atomic analysis as the tool for understanding mental operations of students
Autoři:
Nuslová, Veronika ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace: Diplomová práce má experimentální charakter s možným výstupem do učitelské praxe. Zabývá se aplikací teorie grafů do didaktiky matematiky. Stručně představuje různé typy úloh využívající teorie grafů a detailněji se zaměřuje na využití tzv. rovnicového šipkového grafu pro žáky mladšího školního věku. Těžištěm práce je experiment realizovaný ve 2. ročníku ZŠ. Experiment je popsán a analyzován. Hlavní pozornost je věnována řešitelským strategiím žáků. Získané výsledky je možné aplikovat ve vyučování nejen ve 2. druhém ročníku.The aim of this thesis is familiarization with the atomic analysis method. The historical development of the method, its current use and the author's practical experience together enable a comprehensive conception of the method to be formed. A substantial part of the thesis consists of an experiment with six fourth grade pupils resulting in three distinct outputs. First, a survey of the historical development of atomic analysis. Second, educational material processed in Microsoft Class Server, which has already been used and will continue being made use of in training primary school teachers at the Faculty of Education at Charles University in Prague. Third, a demonstration of the atomic analysis of a specific video recording and accompanying written material obtained from the experiment. Keywords: atomic analysis, students' mistakes and misconceptions, constructivist approach, combinatorics, experiment