Název:
Koučování - součást profesního rozvoje
Překlad názvu:
Coaching - the part of professional development
Autoři:
Říhová, Jana ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou koučování jako součástí profesního rozvoje. Její první část se zabývá teoretickými východisky koučování. Jsou zde souhrnně popsány definice, s nimiž se lze v odborné literatuře setkat. Pozornost je věnována i historickým a filozofickým základům koučování. Po prezentaci těchto základních informací práce vymezuje koučování vůči jeho příbuzným oborům jako je poradenství, školení, mentoring nebo psychoterapie. V samostatné kapitole je pojednáno o procesu koučování, jeho principech, etapách a základních modelech. V krátkosti jsou zmíněny dva základní typy koučování. Obsáhlejší kapitola je věnována osobnostním charakteristikám kouče a jeho funkci v závislosti na postavení ve firmě. Závěr první části se zaměřuje na problematiku etiky v procesu koučování. Druhou polovinu práce tvoří část praktická, v níž jsou zpracovány dva výzkumy - kvalitativní a kvantitativní. V rámci kvalitativního výzkumu byly v polostrukturovaných rozhovorech získávány informace a názory o koučování od předních českých koučů. Kvantitativní výzkum se soustřeďuje na analýzu vnímání efektivity metody koučování osobami, kteří ji ve svém profesním životě využily jako klienti.This work deals with subject of coaching as a part of the professional development. The first part is devoted to the theoretical initial data of the coaching. There are summarily described definitions that can be found in specialized literature. A strong attention has been given also to historical and philosophical principles of coaching. Having presented this essential information the work defines coaching compared with its related branches as consultancy, training, mentoring or psychotherapy. In a separate chapter, the process of coaching, its principles, stages and basic models have been treated. Two main types of coaching are mentioned in brief. A more extensive chapter has been dedicated to the personality characteristics of a coach and his function depending on his position in the company. Conclusion of the first part is focused on questions of ethics in the coaching process. The second half of this work is represented by a practical part describing two research studies - a qualitative and a quantitative. In the course of the qualitative research there have been obtained information and opinions on coaching in semi-structured interviews from the leading Czech coaches. The quantitative research is focused on analysis of efficiency perception of the coaching as a method by persons that took use of it in...