Název:
Model výuky literatury na II.stupni základní školy s využitím tvořivosti
Překlad názvu:
A Model for the Teaching of Literature for the Upper Grades of Primary Schools, Emphasizing Creativity
Autoři:
Mašková, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V diplomové práci je představen model výuky literatury, jehož cílem je rozvíjet kreativitu žáků a zároveň kreativní potenciál žáků využívat jako motivující nástroj učení. Cílem diplomové práce je uspořádat teoretická východiska, na základě nichž je vybudována autorčina koncepce a pojetí literární výchovy na II. stupni základní školy, a jejich užití je doloženo na příkladech vyučovacích hodin. Práce je rozdělena na část teoretická východiska a praktická část práce. Teoretická část se zaměřuje na problémy, které souvisí s pojmem kreativita, tvůrčí osobnost, tvůrčí myšlení a učení. Práce se dále zabývá čtenářstvím pubescentů, interpretací literárního textu, schopností žáků textům rozumět a smysluplné texty i tvořit. V poslední kapitole teoretické části jsou formulovány kompetence, jakých by měl žák dosáhnout. Ve druhé části práce je praktické využití teoretických východisek ve školní praxi. Je zde představen model výuky, ukázky vyučovacích hodin a systém hodnocení žáků i výuky.V diplomové práci je predstaven model výuky literatury, jehož cílem je rozvíjet kreativitu žáku a zároven kreativní potenciál žáku využívat jako motivující nástroj ucení. Cílem diplomové práce je usporádat teoretická východiska, na základe nichž je vybudována autorcina koncepce a pojetí literární výchovy na II. stupni základní školy, a jejich užití je doloženo na príkladech vyucovacích hodin. Práce je rozdelena na cást teoretická východiska a praktická cást práce. Teoretická cást se zameruje na problémy, které souvisí s pojmem kreativita, tvurcí osobnost, tvurcí myšlení a ucení. Práce se dále zabývá ctenárstvím pubescentu, interpretací literárního textu, schopností žáku textum rozumet a smysluplné texty i tvorit. V poslední kapitole teoretické cásti jsou formulovány kompetence, jakých by mel žák dosáhnout. Ve druhé cásti práce je praktické využití teoretických východisek ve školní praxi. Je zde predstaven model výuky, ukázky vyucovacích hodin a systém hodnocení žáku i výuky.