Název:
Řád v myšlení Erica Voegelina
Překlad názvu:
Eric Voegelin's Thought of Order
Autoři:
Svoboda, Jiří ; Müller, Ivan (vedoucí práce) ; Havlíček, Aleš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této práce je zkoumání řádu z pohledu Erica Voegelina. (Politickému) řádu zde není rozuměno jako umělému konstruktu lidí, ale jako inteligibilní struktuře celku, se kterou se člověk musí vlastním úsilím uvést v soulad. Katastrofální zkušeností minulého století dovedly Voegelina к pokusům o rekonstituování vědy o řádu - politiké epistemé. Za tímto účelem se věnoval detailnímu zkoumání dějin, v nichž a v jejichž procesu se snažil nalézt struktury o řádu, a především zkušenost řádu v duši jednotlivce. Proto je možno o politickém řádu adekvátně přemýšlet až po studiu filosofické antropologie, která napomůže objasnit konstanty lidské přirozenosti, které se objevují na pozadí nepřekročitelného napětí mezi božským a lidským pólem. První část samotné studie zkoumá právě tento vztah lidského a transcendentního pólu a objasňuje základní Voegelinův koncept metaxy (mezi), tedy vposledku lidské participace na transcendentním pólu. V následující části se věnuji teoretickým i praktickým důsledkům pro politický řád, který má za cíl zajistit existenci jednotlivce, společnosti, ale i dobrý život. To znamená připustit opodstatněnost pragmatického (existenciálního) řádu i existenci řádu transcendentního. Třetí část studie pak zkoumá důsledky odmítnutí či zatemnění diferenciace, která je vědomím o transcendentním...The topic of this work was to discuss the question of order from the standpoint of Eric Voegelin. (Political) order is not understood as an artificial man-made construct, but as an intelligible structure of the whole, which is to be attuned to. Disastrous experiences of the last century led Voegelin to the attempt at rediscovery of the science of order: politiké epistemé. To this end he pursued a detailed study concerning history, i.e. the subject in which he hoped to find structures of order and, in particular, the experience of order in soul of man. Therefore it is possible -in his view- to reflect on political order adequately only after we have attended to philosophical anthropology which should facilitate the detection of constants of human nature. These appear against a background of unexceeded tension between poles of God and man. In the first chapter of the main part, I discuss the relationship between the human and transcendent pole and I try to clarify Voegelin's conception of metaxy (also participation of the human on the transcendent pole). In the following chapter, I pursue the theoretical and pragmatic consequences arising for the political order, whose goal is the preservation of man, society, and good life. The result is the admission of both pragmatic and spiritual order. The third part...