Název:
Výstavba železnic na území Česka a jejich vliv na časoprostorovou kompresi
Překlad názvu:
Construction of railways on the territory of the Czech and their effect on time-space compression
Autoři:
DOLÁK, Štěpán Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá výstavbou železnic v České republice a jejího vlivu na časoprostorovou kompresi a následném vyjádření v time-space mapách. V teoretické části je popsán vývoj dopravy od preindustriálního období až po období postfordistické. Dále jsou vysvětleny příčiny časoprostorové komprese, konvergence, divergence a distanciace. V teoretické části jsou nadále diskutována dopravní dostupnost a výstavba železnic od lokálních spojení až po fázi železniční selekce. Metodická část nejprve popisuje sběr dat železniční dojížďky z okresů České republiky z roků 1900, 1918, 1937, 1950, 1975, 1991, 2001 a 2015. V další části metodiky je představen vzorec vážené časové dostupnosti, jehož výpočty jsou nezbytné pro tvorbu časoprostorových map. Jádro analytické části leží především ve vytvořených mapách ze získaných dat, které byly vytvořeny v programu v ArcMap. Mapy znázorňují vývoj časové dostupnosti, rychlosti a kombinaci času a rychlosti vyjádřené ve vážené časové dostupnosti. Na konci analytické části je zmapováno smrštění prostoru na základě železniční dopravy v prostředí time-space map. V průběhu analytické části probíhá diskuse a komparace výsledků, kdy hlavní podklad pro komentáře tvoří zejména představované mapy. Závěr shrnuje veškeré dosažené poznatky a reaguje na stanovené hypotézy.The following bachelor thesis discusses construction of railways in Czech republic and its effect on time-space compression and expression in time-space maps. Theoretical section describes evolution of transportation from pre-industrial till post-Fordist era. Reasons of time-space compression, convergence, divergence and distantiation are also described. Theoretical part discusses transport accessibility and construction of railways in wide range from local connections to phase of railway selection. Methodological section first describes collection of data about railway commute from different districts of Czech Republic in years 1900, 1918, 1937, 1950, 1975, 1991, 2001 and 2015. In the next part of the methodological section a formula of weighted time accessibility necessary for creation of time-space maps is introduced. Core of the analytical section lays primarily in maps based on collected data and created in programme ArcMap. These maps show evolution of time accessibility, speed and combination of time and speed expressed in weighted time accessibility. In the end of analytical section, shrinking space based on rail transportation in sphere of time-space maps is described. Analytical section also discusses and compares results where previously mentioned maps are the main source of commentaries. Last section summarizes all achieved findings and reacts to stated hypotheses.
Klíčová slova:
GIS; vývoj železnice; Česká republika; časoprostorová komprese; časoprostorové mapy; construction of railways; Czech Republic; GIS; time-space compression; time-space maps Citace: DOLÁK, Štěpán. Výstavba železnic na území Česka a jejich vliv na časoprostorovou kompresi. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43688