Název:
Český současný tanec v devadesátých lete ch 20.století
Překlad názvu:
The czech contemporary dance in the nineteen nineties
Autoři:
Opavská, Andrea ; GREMLICOVÁ, Dorota (vedoucí práce) ; STAVĚLOVÁ, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této disertační práce je reflexe a analýza situace na české současné taneční scéně v devadesátých letech minulého století a její proměna, která je sledována na čtyřech případových studiích konkrétních uměleckých osobností a jejich děl, Evy Černé a Karla Vaňka (Malé modré nic), Jana Kodeta (Jade), Lenky Flory (.a kde je Marie?) a Petra Tyce (Pád domu Usherů). Důraz je kladen na zachycení různorodosti kvalit pohybového materiálu, hledání původu jeho inspiračních zdrojů na základě získaných domácích i zahraničních zkušeností tvůrců.
Pro pochopení hlubších souvislostí tohoto období bylo nutné stručně charakterizovat vývoj scénického tance před rokem 1989. Tato problematika je však zasazena do širšího kontextu proměny estetiky tělesnosti od šedesátých let 20. století a formování pojmu současný tanec s jeho obsahovým vymezením.The main goal of this thesis is to clarify the situation of the Czech contemporary dance platform in the nineteen-nineties and its transformation, on the basis of four case studies of concrete personalities and their dance works: Eva Černá a Karel Vaněk (Little blue nothing), Lenka Flory (..and where is Mary?), Jan Kodet (Jade) and Petr Tyc (The Fall of The House of Usher). The emphasis is put on catching the different qualities of movement, searching for the origins of their source of inspiration.
In order to understand the deeper context of this period it was necessary to briefly describe the development of "scénický" ("scenic") dance before 1989. This matter is put into the larger context of the change in aesthetics of the corporeality since the nineteen-sixties and the formation of the concept of contemporary dance with delimitation of its content.
Klíčová slova:
90. léta 20. století; dějiny tance; tanec; taneční osobnosti; taneční věda; český tanec (problematika)
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9039