Original title:
Specifika kompozičního myšlení v současn é estonské hudbě
Translated title:
Specifics of Compositional Thinking in Contemporary Estonian Music
Authors:
Dřízal, Jan ; BARTOŇ, Hanuš (advisor) ; DUŠEK, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Specifika kompozičního myšlení v současné estonské hudbě si
klade za cíl pokrýt informační mezeru na poli estonských kulturních reálií v rámci
České republiky, přičemž se zaměřuje na pojmenovávání obecných rysů
jednotlivých kompozičních estetik posledních pěti dekád. V prvním oddílu se text
soustředí na kulturně-historické aspekty estonského území, včetně jazykových,
etnických a folklorních specifik. Druhý oddíl se snaží zmapovat společné rysy
novodobého kompozičního myšlení a hledá jejich původ v hudbě lidové, ve
specifickém prožívání přírody a v religiozitě. Třetí oddíl obsahuje podrobnou
analýzu v mnoha ohledech signifikantní estonské kompozice Raua needmine
Veljo Tormise, na které se snažím své předchozí premisy doložit.Bachelor thesis Specifics compositional thinking in contemporary Estonian music
aims to cover the information gap in the field of Estonian cultural sites within the
Czech Republic, focusing on naming the general characteristics of the individual
compositional aesthetics last five decades. In the first section, the text focuses
on the cultural and historical aspects of Estonian territory, including linguistic,
ethnic and folklore specifics. The second section seeks to map the common
features of modern compositional thinking and seeks their origin in folk music, in
particular experiencing nature and religiosity. The third section contains
a detailed analysis in many respects a significant composition of Estonian Veljo
Tormis Raua needmine, which I try to substantiate its previous premises.
Keywords:
Estonsko; estonská hudba; hudba; hudební kompozice; novodobé kompoziční směry; soudobá hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9007