Název:
Vliv komunikačních dovedností sester v rámci péče o klienta na interním oddělení.
Překlad názvu:
The influence of nurses communication skill in the patient care at Department of internal medicine.
Autoři:
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na interním oddělení se nachází široké spektrum klientů s různým typem onemocnění. Komunikace s těmito klienty klade na sestry vysoké nároky v oblasti komunikačních kompetencí. Téma bakalářské práce bude zaměřeno do této oblasti, s cílem zmapovat problematiku komunikace sester s klienty a poukázat na nejčastější chyby, kterých se sestry v rámci komunikačního procesu dopouštějí. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí a zabývá se problematikou komunikace mezi sestrou a pacientem hospitalizovaným na interním oddělení. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce je teoretická, kde se zabýváme komunikací, komunikačními bariérami, komunikačními kompetencemi sester a jaká onemocnění mohou způsobit komunikační bariéru mezi sestrou a pacientem. V této části bylo snahou podat informace týkající se problematiky při komunikaci, popsat interní oddělení, osobnost sestry a druhy onemocnění se který mi se často setkáváme na interním oddělení. Druhá část práce byla praktická část, která přinesla výsledky z kvalitativního výzkumného šetření. Byly stanoveny tři cíle této práce. První cíl byl zaměřen na oblast komunikačních kompetencí sester s pacientem hospitalizovaným na interním oddělení. Druhý cíl byl zjistit, jak závažnost onemocnění pacientů ovlivňuje komunikaci sester a pacientů. Třetím cílem bylo, že na základě zjištěných poznatků mohou být vytvořena doporučení pro zlepšení komunikace sester pacienty. Na základě těchto cílů byly vytvořeny čtyři výzkumné otázky. Pro získání a vyhodnocení dat byly použity dvě metody kvalitativního šetření a to polostrukturovaný rozhovor a pozorování. V každé nemocnici byli pozorováni čtyři pacienti a dvě sestry, které je měli na starost. Chování sestry bylo pozorováno u dvou pacientů, aby bylo zjištěno, zda se chování u každého pacienta liší nebo je stejné. Po pozorování navazoval vedený rozhovor s pacienty, o které se dané sestry staraly. Data byla získávána v období od února 2014 do března 2014 na interních odděleních v nemocnici Písek a.s. a nemocnici České Budějovice a.s. Výsledky byly následně podrobeny analýze. Použita byla metoda kódování. Pro přehlednost byly nejstěžejnější výsledky zpracovány do tabulek a grafů. Z výsledků výzkumných otázek můžeme stanovit tyto hypotézy. První hypotéza zní: Komunikační kompetencí sester je verbální a neverbální komunikace. Druhá hypotéza zní: Komunikaci sester s klienty ovlivňuje četnost a délka hospitalizace. Třetí hypotéza: Vlivy, které působí na komunikaci mezi sestrou a pacientem je hluk a spolupacient na pokoji. Čtvrtá hypotéza zní: Sestru při práci nijak neovlivňuje závažnost pacientova onemocnění. Na základě výsledků výzkumného šetření práce poukazuje na jevy vyskytující se při komunikaci mezi sestrou a pacientem. Doporučuje vhodné techniky pro sestry v rámci komunikace, probíhajícího během hospitalizace pacienta. Které můžou vést ke zlepšení a zefektivnění komunikace.The Internal Medicine Department (IMD) is servicing a wide spectrum of clients. Communication with this type of clients is putting high demand on nurses in the area of communication competencies. My diploma exam is focusing on this subject and is targeted to map the issues of mutual communication between nurses and their clients and point out the frequent errors which the nurses are making. The diploma exam is divided in two sections. The first section is purely theoretic and is focused on communication as such, communication barriers and communication competencies of the nurses. It analysis how the type of the patient´s ilnesses influences formation of communication barriers between the nurses and patients. My main effort in this section was to present summarised information concerning the problems of communication, provide description of the IMD, describe a profile of the nurse and define the types of ilnesses that are most often treated at the IMD. The second section of my diploma exam is describing the results of my qualitative research which I conducted. I have set three objectives for my research. The first objective did focus on communication competencies of nurses in the communication with the patients treated at the IMD. The target of my second objective was to establish how the seriousness of the patient´s illness influences the communication between nurses and patients. The third objective was focused to establish recommended improvements in the communication between nurses and patients, based on the research outcomes. To achieve the targeted results, I have created three research focused questions based on my pre-set objectives. I have used two types of methods of qualitative research to acquire and evaluate the desired data a structured interview and observation. The research sample consisted of two groups of respondents. The first group was represented by four health nurses working in the department selected South Bohemian hospitals. The second group was represented Eight patients who at the time of the research were hospitalized in the internal medicine department. The structure of observation of the behavior of one nurse in relation to two patients allowed me to define the divergencies of the nurse´s behavior in relation to different types of patients. Following the observation I have conducted a targeted interview with the concerned patients. I have collected the data at the IMDs in the hospital in Pisek and České Budejovice during the period from February 2014 to March 2014. The results of my research have been thoroughly analysed. To analyse the data I have applied the method of coding. The core results of the research have been summarised in tables and graphs. The results of the research questions and answers are allowing to determine following four hypothesis. The first hypothesis says: the communication competence of nurses consists of verbal and non-verbal communication. The second hypthesis says: the communication of nurses with patients is influenced by the frequency and the duration of the admission of the patients. The third hypothesis says: effects influencing the communication between the nurse and the patient include noise and co-patient sharing the room. The fourth hypothesis says: the nurse´s behavior is not influenced by the seriousness of the illness of the patient. The results of my research are highlighting the effects occuring in the mutual communication between the nurses and patients. The outcome of this diploma exam enables application of useful communication techniques in the daily contact of the nurses with the patients during their admission. Those techniques are supposed to improve and increase the efficency of the mutual communication between nurses and patients.
Klíčová slova:
interní oddělení; kompetence; Komunikace; pacient; Communication; competence; Department of Internal Medicine; patient Citace: RŮŽIČKOVÁ, Zuzana. Vliv komunikačních dovedností sester v rámci péče o klienta na interním oddělení.. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/37719