Název:
Duchovní rozměr krajiny a její historie jako prostředek výchovy dětí ve školní družině
Překlad názvu:
The Spiritual Dimension of the Landscape and its history as a means of education for children in the Out of School Care And Recreation (OSCAR)
Autoři:
RAMDANOVÁ, Jitka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část práce se zabývá hledáním vztahu mezi duchovním rozměrem krajiny a duchovním rozměrem dítěte, vychází z poznatků psychologie se zaměřením na dítě mladšího školního věku, zaměřuje také na komunikaci a na chování dětí ve skupinách. Dále čerpá z poznatků pedagogiky volného času týkajících se zejména prostředí školní družiny, z pohledu spirituality práce hledá přesah člověka a přesah krajiny, jejich vzájemnou vztahovost a protínání, úžeji se zaměřuje na jednotlivé aspekty hodnot ve vztahu k transcendenci a na jejich promítání do krajiny kolem nás, které nám pomáhá pochopit nejen uspořádání a podoby krajiny v čase, ale i vnitřní krajiny duše. Pozornost práce se obrací ke krajině v srdci Přemyslovských Středních Čech. Praktická část práce je tvořena dvěma činnostními náměty pro tvorbu ve školní družině, jejichž cílem je rozvíjení duchovního rozměru dítěte, jeho obohacení prostřednictvím prožitku a vlastní tvorby, rozvíjení sociálních kompetencí dětí a prevence psychosociálního selhávání prostřednictvím aktivit reflektovaných v žákovské skupině, které vychází ze společných návštěv kostelů, kapliček, křížů, smírčích a křížových kamenů, pramenů i studánek, zvonů, a z hledání hodnot ukrytých v nich i v nás samých. Praktická část práce klade důraz na tvořivost dítěte a hledá možné náměty k jejímu rozvoji při tvořivých činnostech ve školní družině. The theoretical part of this thesis deals with the relation between the spiritual dimension of a landscape and spiritual growth of a child. It draws on psychological research of younger school children, concentrates on communication and group behavior of children. It further draws on discoveries of pedagogy of free time, especially in the environment of a school club. From the spiritual point of view, it tracks the overlap of humans and landscape; it examines their relationship and interaction, concentrates on specifics of value in connection with the transcendent and the projection of these specifics into a landscape that surrounds us. This projection helps us to understand not only the organization and appearance of this landscape in time but also the inner landscape of our soul. This thesis focuses on the landscape in the very heart of Premyslid Central Bohemia. The practical part of this thesis consists of two concepts for creative work in a school club. These two concepts aim to help to develop children spirituality, their enrichment through experience and creativity, help to develop social competences of children and prevent psycho-social problems through various activities reflected in a group of children working together. These activities include group visits of churches, chapels, crosses, commemorative crosses and stones, quells, wells and bells and ensuing search of values in our inner selves. The practical part of this thesis stresses the importance of creativity in children, looks for possible topics of its development within the framework of activities organized by a school club.
Klíčová slova:
drobné sakrální památky; Duchovní rozměr krajiny; dítě mladšího školního věku; krása; spiritualita; tvořivost; výchova; školní družina; beauty; creativity; education; sacral places of interest; school club; Spiritual dimension of a landscape; spirituality; younger school children Citace: RAMDANOVÁ, Jitka. Duchovní rozměr krajiny a její historie jako prostředek výchovy dětí ve školní družině. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43514