Název:
Interaktivní výukové modely vodohospodářských staveb pro Hydrotechnickou laboratoř Stavební školy ve Vysokém Mýtě
Překlad názvu:
Interactive Instructional Models of Water Management Structures for Hydro-technical Laboratory of the High School of Civil Engineering in Vysoké Mýto
Autoři:
Požárová, Miroslava ; Kříž,, Lubomír (oponent) ; Žoužela, Michal (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [cze][eng]
V roce 2014 byla na Stavební škole ve Vysokém Mýtě vybudována nová hydrotechnická laboratoř, jejíž hydraulický okruh je vybaven rezervní tratí umožňující připojení samostatně stojících modelů hydrotechnických staveb. Pro tuto laboratoř jsou navrženy dva interaktivní výukové modely. Prvním z nich je model betonové přehradní hráze. Hráz je vybavena jednou spodní výpustí, vodní elektrárnou a bezpečnostním korunovým přelivem. Odtoková část modelu je vybavena nornou stěnou pro regulaci úrovně hladiny dolní vody a měrným přelivem umožňujícím měřit průtok na odtoku z modelu. Celková kapacita modelu je 10 l/s. Druhým z navržených modelů je model jezové konstrukce. Jezovou konstrukci tvoří pohyblivý segmentový jez o třech polích. Součástí modelu je jednolodní plavební komora a vodní elektrárna. Úroveň hladiny dolní vody lze rovněž regulovat pomocí norné stěny. Celková kapacita modelu je 20 l/s. Modely lze využít pro výuku v předmětech hydraulika, hydrologie a hydrotechnické stavby. Je možné na nich demonstrovat různé hydraulické jevy a názvoslovně popisovat jednotlivé funkční objekty. Diplomová práce obsahuje kompletní projektovou dokumentaci obou navržených modelů včetně hydrotechnických výpočtů a textových příloh.
In 2014 a new Hydro-technical laboratory was built at the High School of Civil Engineering in Vysoké Mýto. The laboratory’s hydraulic circuit is equipped with a reserve line enabling independent standing models of hydro-technical structures to be connected. Two interactive instructional models are designed for this laboratory. The first is a model of a concrete dam. The dam is equipped with one bottom outlet, a hydraulic power plant and an emergency spillway crest gate. The discharge part of the model is equipped with a downflow baffle for regulating the tailwater level and a measuring weir enabling the flow rate to be measured at the discharge point from the model. The total capacity of the model is 10 l/s. The second model is a model of a weir structure. The weir structure consists of a controlled segment sluice gate weir composed of three sections. The model includes a one-nave lock chamber and hydraulic power plant. The tailwater level can also be regulated using a downflow baffle. The total capacity of this model is 20 l/s. The models can be used for teaching the subjects of hydraulics, hydrology and hydro-technical structures. They can be used to demonstrate various hydraulic phenomena and to describe individual functional objects using specialist terminology. This thesis contains the full project documentation for both proposed models, including hydro-technical calculations and text appendices.
Klíčová slova:
hydraulika; jez; laboratoř; model; měrný přeliv; norná stěna; plavební komora; přehradní hráz; segmentový uzávěr.; stavidlový uzávěr; Výuka; dam; downflow baffle; hydraulics; laboratory; lock chamber; measuring weir; model; segment sluice gate; sluice gate.; Teaching; weir
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/57597