Original title:
Návrh malého proudového motoru do 1kN tahu
Translated title:
Design of small jet engine to 1kN thrust
Authors:
Gongol, Jakub ; Fiedler, Jan (referee) ; Škorpík, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce je zaměřena na téma malých proudových motorů. Práce je rozdělena na rešeršní a výpočtovou část. V rešeršní části se zabývá jak různými konfiguracemi proudových motorů, tak i oblastmi jejich použití. Hlavní část práce je výpočtová, kde bude navržen kompresor, turbína a výstupní tryska v takové konfiguraci, ve které bude motor při návrhovém režimu dávat tah 1kN. Dále bude vypočtena charakteristika motoru v mimonávrhových režimech, která dá představu o tom jak se motor bude chovat za provozu.
This work will be focused on issue of a jet engine. The thesis will be divided into search retrieval part and computational part. In the search retrieval part it will focus on different configurations of jet engines as well as areas of their use. The main part of the thesis will however focus on a calculations where a turbine, compressor and an exhaust nozzle will be designed in order to give a thrust of approximately 1kN. Next step will be determination of an engine charcteristic that will give us a preview on how the engine performance will look like in off-design modes.
Keywords:
Aircraft engine; Axial turbine; Carnot cycle; Centrifugal compressor; Compressor performance map; Exhaust nozzle characteristic; Jet Engine; Jet engine performance map; Turbine performance map; Vaned diffuser; Vaneless Diffuser; Axiální turbína; Bezlopatkový difuzor; Carnotův cyklus; Charakteristika kompresoru; Charakteristika proudového motoru; Charakteristika trysky; Charakteristika turbíny; Letecký motor; Lopatkový difuzor; Odstředivý kompresor; Proudový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/23891