Název:
Financovanie vysokého školstva v Slovenskej republike a Austrálii
Překlad názvu:
Financing higher education in Slovak republic and Australia
Autoři:
Morochovičová, Miriam ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Kramata, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [slo][cze][eng] Význam terciárneho vzdelávania v posledných rokoch rastie, keďže kvalitný vysokoškolský systém a vysoké percento vysokoškolsky vzdelaných ľudí je základným predpokladom rozvoja krajiny. Táto bakalárska práca porovnáva zásadne odlišné systémy financovania vysokého školstva vo vybraných krajinách, a to financovanie vysokého školstva v Slovenskej republike založené na princípe dotácii verejným sektorom a naopak austrálsky systém fungujúci na princípe odloženého školného. Analýza jednotlivých modelov financovania terciárneho vzdelávania predkladá hlavné výhody a nevýhody úspešného austrálskeho systému a na základe týchto poznatkov podáva určité návrhy k implementácii výhodných rysov financovania vysokého školstva v Austrálii na Slovensku. Za výhody môžeme považovať presun čiastočnej záťaže z verejného na súkromný sektor, skvalitnenie a zámerné nepredlžovanie štúdia ako aj dodatočný tok finančných prostriedkov do vysokoškolského vzdelávania. V prípade implementácie formy odloženého školného do slovenského vysokoškolského systému je potrebné brať do úvahy aktuálnu sociálnu situáciu v Slovenskej republike ako aj vysoké administratívne náklady spojené so zavedením nového systému. K úspechu reformy vysokého školstva by mohla domôcť optimalizácia výšky školného ako aj obmedzenie spoplatneného štúdia len na niektoré odbory.Význam terciárního vzdělávání v posledních letech roste, jelikož kvalitní vysokoškolský systém a vysoké procento vysokoškolsky vzdělaných lidí je základním předpokladem rozvoje země. Tato bakalářská práce porovnává zásadně odlišné systémy financování vysokého školství ve vybraných zemích, a to financování vysokého školství ve Slovenské republice založené na principu dotací veřejným sektorem a naopak australský systém fungující na principu odloženého školného. Analýza jednotlivých modelů financování terciárního vzdělávání předkládá hlavní výhody a nevýhody úspěšného australského systému a na základě těchto poznatků podává určité návrhy k implementování výhodných rysů financování vysokého školství v Austrálii na Slovensku. Za výhody můžeme považovat přesun částečné zátěže z veřejného na soukromý sektor, zkvalitnění a záměrné neprodlužování studia jako i dodatečný tok finančních prostředků do vysokoškolského vzdělávání.V případě implementace formy odloženého školného do slovenského vysokoškolského systému je potřeba brát do úvahy aktuální situaci ve Slovenské republice jako i vysoké administrativní náklady spojené se zavedením nového systému. K úspěchu reformy vysokého školství by mohla dopomoct optimalizace výše školného jako i omezení zpoplatněného studia jen na některé obory.Year by year there is a growing importance of tertiary education, as high quality university system and high percentage of population with tertiary education represent the basic prerequisite for the development of the country. This bachelor thesis compares two completely different systems of financing tertiary education in Australia and Slovak republic. Slovak education system is financed by public sector subsidies in comparison to Australian education system which is based on deferred payment of tuition fees. The special focus is on advantages and disadvantages of successful financing of tertiary education in Australia. The main goal is to provide suitable recommendations for implementation of advantageous features of higher education financing in Australia for Slovak republic. The key advantages are considered to be: reducing the burden on public budgets with higher focus on private sector, better education quality and reducing the deliberate prolongation of study stay. Implementation of some features from Australia in Slovakia could mean high administrative costs and it requires proper understanding of current economic situation in Slovakia. Helping tools for successful university reform consist of optimization of university tuition fees and decreased amount of field of studies, which require paying university tuition fees.
Klíčová slova:
Austrálie; financování školství; odložené školné; Slovenská republika; vysoké školství; školné; Australia; deferred payment of tuition and fees; higher education financing; Slovak republic; tertiary education; tuition fee
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/51672