Název:
Význam arteterapie u dětí v Klokánku
Překlad názvu:
Importance of art therapy for children at Klokánek
Autoři:
PEKÁRKOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Vzhledem k tématu práce se v teoretické části pozornost věnuje významu rodiny pro psychický vývoj dítěte. Dále je popisována problematika dětí a dospívajících, kteří vyrůstají v náhradní rodinné péči. Jelikož jsou v praktické části sledovány děti ze zařízení Klokánek, které je určeno především pro děti ohrožené špatným zacházením, věnuje se teoretická část práce následně syndromu CAN a psychické deprivaci. V posledním, třetím oddíle, teoretické části jsou popisovány projevy syndromu CAN a psychické deprivace ve výtvarné tvorbě dětí. Oddíl se věnuje arteterapeutické práci s dětmi, které prožily trauma, a popisuje některé arteterapeutické metody pro práci s touto skupinou. Teoretická část je uzavřena popisem tzv. "rožnovské interpretační arteterapie", na základě které diplomantka arteterapeuticky v Klokánku působila. V praktické části diplomantka popisuje svou přímou arteterapeutickou práci s dětmi v Klokánku. Obrázkovou produkci dětí hodnotí podle "rožnovského" přístupu, přičemž jako pomůcku užívá Cognetem navržený formulář pro hodnocení výtvarné produkce. Na základě své práce diplomantka hodnotí arteterapii v zařízení typu Klokánek jako velmi přínosnou formu podporující terapie a jako doplňkovou k psychodiagnosticePresented thesis is divided into theoretical and empirical part. Because of theme of this thesis the first part of theoretical part is concentrated on the importance of the family for child´s psychic developement. In this part is characterised also a problematic of children and adolescents who grow up in a foster care. As the practical part of the thesis mention children in institution type Klokánek, which is mostly for children at risk of maltreatment, in theoretical part is described a problematic of syndrom CAN and psychic deprivation. In last part of theoretical part is described the symptomes of syndrom CAN and psychic deprivation in an art production of children. This section devote to art therapy with children who have experienced trauma, and describe also some art therapy methods for working with this group of children. The theoretical part is concluded by describing the so-called "Rožnov interpretative art therapy" which on the author of presented thesis based her art therapeutic work in Klokánek. In the empirical part of thesis the author descrieb her art therapeutic work with children in Klokánek. Paintings of children are evaluated according to "Rožnov" approach in art therapy, and also the proposed Cognet assessment form how evaluate child´s art work is used. Due to results the author of this thesis evaluate the art therapy very important as a supporting type of therapy in Klokánek and beneficial as complementary tool for psycho-diagnostics.
Klíčová slova:
arteterapie; arteterapie u dětí; náhradní rodinná péče; psychická deprivace; rožnovská interpretační arteterapie; Syndrom CAN; trauma; art therapy; art therapy with children; foster care; psychic deprivation; Rožnov interpretative art therapy; Syndrom CAN; trauma Citace: PEKÁRKOVÁ, Markéta. Význam arteterapie u dětí v Klokánku. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44892