Název:
Essays in Economics of Sports
Překlad názvu:
Eseje o ekonomii sportu
Autoři:
Lahvička, Jiří ; Chytil, Zdeněk (vedoucí práce) ; Schwarz, Jiří (oponent) ; Pertold Gebická, Barbara (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [eng][cze] This dissertation consists of five articles about economics of sports. The first three articles investigate various types of outcome uncertainty and how they relate to match attendance demand, while the remaining two articles test the efficiency of sports betting markets. The first article presents a new method of calculating match importance. Unlike the previous approaches in the literature, it does not require ex-post information and can be used for any type of season outcome. The second article shows that the additional playoff stage in the Czech ice hockey "Extraliga" lowers the probability of the strongest team becoming a champion and thus increases seasonal uncertainty. The third article demonstrates that the inconsistent findings in the literature about the link between match uncertainty and attendance could be explained by wrongly specified regressions, proposes a new approach to analyzing the effect of match uncertainty and shows that attendance demand is maximized if teams of the same quality play against each other. The fourth article examines the favorite-longshot bias in the context of betting on tennis matches. It shows that the favorite-longshot bias pattern is consistent with bookmakers protecting themselves against both better informed insiders and the general public exploiting new information. The fifth article investigates the supposedly profitable strategy of betting on soccer draws using the Fibonacci sequence. The strategy is tested both in a simulated market and on a real data set and found to lose money.Předložená dizertace se skládá z pěti článků z oblasti ekonomie sportu. První tři články zkoumají různé druhy nejistoty výsledku a jejich vztah k návštěvnosti utkání, zatímco zbylé dva články testují efektivnost trhu sportovních sázek. První článek představuje novou metodu výpočtu důležitosti utkání. Tato metoda, na rozdíl od předchozích přístupů v literatuře, nevyžaduje ex-post informace a lze ji aplikovat na jakýkoliv typ výsledku sezóny. Druhý článek ukazuje, že zažazení vyřazovací části v české hokejové Extralize snižuje pravděpodobnost, že nejsilnější tým získá mistrovský titul, a tedy zvyšuje sezónní nejistotu. Třetí článek demonstruje, že rozporné výsledky v literatuře ohledně vztahu mezi nejistotou v utkání a poptávkou po návštěvnosti mohou být vysvětleny špatně specifikovanými regresemi, navrhuje nový přístup k analýze dopadu nejistoty v utkání a ukazuje, že poptávka po návštěvnosti je největší, když proti sobě hrají týmy obdobné kvality. Čtvrtý článek zkoumá tzv. "favorite-longshot bias" v kontextu sázek na tenisové zápasy. Článek ukazuje, že vychýlení sázkových kurzů je konzistentní s bookmakery chránícími se jak proti lépe informovaným insiderům, tak proti veřejnosti využívající nové informace. Pátý článek zkoumá údajně ziskovou strategii sázení na remízy ve fotbale podle Fibonacciho posloupnosti. Tato strategie je testována na simulovaném trhu i reálných datech a ve všech případech vychází jako ztrátová.
Klíčová slova:
design turnaje; důležitost utkání; efektivita trhu; favorite-longshot bias; Fibonacciho sázková strategie; fotbal; hokej; Monte Carlo; nejistota v utkání; nejistota výsledku; poptávka po návštěvnosti; sezónní nejistota; sportovní sázení; tenis; attendance demand; favorite-longshot bias; Fibonacci betting strategy; ice hockey; market efficiency; match importance; match uncertainty; Monte Carlo; seasonal uncertainty; soccer; sports betting; tennis; tournament design; uncertainty of outcome
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/44592