Název:
Rizika vyplývající z kontaktu žáků 1. stupně s živočichy a jejich prevence prostřednictvím vybraných tématických celků obsažených v RVP.
Překlad názvu:
Risks resulting from contact of primary school pupils with animals and their prevention through selected thematic areas contained in the RVP
Autoři:
PAVLÍKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavní náplní této práce je zmapování výskytu tématu prevence rizik plynoucích se setkávání s živočichy v učebnicích pro žáky 1. stupně ZŠ, zjištění úrovně znalostí žáků v této oblasti, vytvoření výukového programu na toto téma a jeho otestování. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že žáci mají spíše pouze teoretické poznatky ohledně bezpečného zacházení s běžně chovanými domácími zvířaty, jako jsou pes domácí a kočka domácí, s většími hospodářskými zvířaty (prase domácí, tur domácí, kůň domácí) nemají téměř žádnou osobní zkušenost. Po absolvování výukového programu se dle výsledků druhého kola dotazníkového šetření jejich znalosti prohloubily. V učebnicích pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se toto téma objevuje velmi výjimečně a v malé míře. Domácí zvířata (především pes domácí) jsou v učebnicích prezentována veskrze kladně, žáci nejsou upozorňováni na možná rizika při setkávání s nimi. Diplomová práce byla řešena v rámci projektu GAJU 078/2013/S.The main tasks of this thesis are a mapping of the occurrence of the topic prevention of risks arising from encounters with animals in textbooks for primary scholars, a detection levels of scholar´s knowledge in this field, a creation of a tutorial on this topic and a testing of this tutorial. The survey has shown that scholars have got only shallow theoretical knowledge about the way how to deal safely with common domesticated animals as dogs and cats, they have got almost no experience with bigger farm animals (as pigs, cows, horses). The survey has shown that after completing the tutorial the scholar´s knowledge has become much deeper. There is very low rate of this topic in textbooks for the educational area The Man and his World. The domesticated animals (especially dogs) are presented as a thoroughly good, the scholars are not warned of the possible risks during the meeting with this animals. This thesis was created as part of the GAJU 078/2013/S project.
Klíčová slova:
děti; etologie; prevence; RVP; učebnice; výukový program; zvířata; úrazy; animals; children; ethology; injuries; prevention; RVP; textbooks; tutorial Citace: PAVLÍKOVÁ, Jana. Rizika vyplývající z kontaktu žáků 1. stupně s živočichy a jejich prevence prostřednictvím vybraných tématických celků obsažených v RVP.. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/36136