Original title:
Autorský přístup k tvorbě divadla s dětmi
Translated title:
Authorial approach to creating theatre with children
Authors:
Tichá, Dorota ; PILÁTOVÁ, Jana (advisor) ; ČUNDERLE, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Záměrem této diplomové práce je hledat možné cesty k autorské tvorbě v dramatické výchově. Podrobně se věnuji představením: "Tati, tatínku!" a "Čokoláda", realizovaným v letech 2013 a 2014, a souboru her. Uvažuji o spoluautorství s dětmi, jde mi o jejich aktivní zapojení při tvorbě představení, (především skrze autorské texty) a o to, jak společnými silami utvářet kulturní zázemí - divadlo, které komunikuje nejen s člověkem, ale i s místem. Věnuji se specifice autorského divadla, zvláště na Katedře Autorské tvorby a Pedagogiky. Kladu si otázky k možným předlohám pro dramatickou výchovu a hledám využití moderních režijních postupů s prvky performance a site specific i sociální působnosti divadla.The intention of this bachelor diploma work is to found possible approaches for authorial creation in drama education. I analyze in detail two performances realized in 2013 and 2014 and a set of games. My topic is the cooperation with children, common creation, shared authorship. I want to involve children in the phase of preparation of scenario, mainly by common authors text writing. I want create together cultural background - theatre, which communicates not only with people but with a place as well. I deal with the specifics of authorial theatre, conceived in the Department of Authorial Creativity and Pedagogy. I ask myself questions about possible patterns for drama education and I look for utilization of new modern directors approaches with the performance patterns, site specific.
Keywords:
autorské divadlo; dramatická výchova; kreativita; práce s dětmi
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8214