Original title:
Scénografie jako organizace prostoru
Translated title:
SCENOGRAPHY AS A USAGE OF SPACE
Authors:
Pospíšilová, Jitka ; SMOLÍK, Robert (advisor) ; ŽIŽKA, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou organizace prostoru a jejím využitím pro scénografii v divadelní praxi. Teoretická část krátce shrnuje historii vývoje netradičního pojetí scénického prostoru v průběhu 20. století. V praktické části práce jsou prezentovány zkušenosti s organizací prostoru, práce se světlem, zvukem a kostýmy při realizaci studentských inscenací Endgame a Sarajevo, včetně aspektu práce s herci ve variabilním prostoru (fáze zkoušení, vlastní inscenace). Jsou diskutovány možnosti jak znedivadelnit prostor a inscenaci co nejvíce přiblížit k divákovi. Součástí práce je obrazová dokumentace zahrnující základní scénické návrhy a fotografie z obou inscenací.This bachelor thesis discusses the matter of using space in theatre scenography. There is a description of non-traditional usage concept of scenographic space in the 20th century in the theoretical part of the paper and my experiences with the organisation of space usage, work with lights and sound, costumes making during the creation of the following pieces - Sarajevo and Endgame - in the practical part of the paper, including the part of working with actors in various space (rehearsal phase and the piece itself). The possibilities of how to make the theatre "non-theatrical" and how to close up with the audience are also discussed. Picture documentation is attached to the paper including basic scenography sketches and photographs from both pieces.
Keywords:
divadelní inscenace; divadelní prostor; nedivadelní prostor; organizace prostoru; scénografie; variabilní prostor
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7823