Název:
Vliv vysokoškolského studia v kombinované formě na vztahy v partnerství
Překlad názvu:
The Influence of Combined University Studies on Relationships
Autoři:
VÁLEČKOVÁ, Soňa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená bakalářská práce ,,Vliv vysokoškolského studia v kombinované formě na vztahy v partnerství" poukazuje v širších souvislostech na změny v partnerském soužití v současné době a seznamuje nás s okolnostmi, které mohou mít vliv na vývoj vztahu mezi partnery. Jednou z těchto okolností, která může převážně negativně ovlivnit partnerský vztah, je vysokoškolské studium v kombinované formě jednoho z partnerů. V České republice stále není běžnou záležitostí, aby se na pracích v domácnosti a péči o děti rovnoměrně podíleli jak žena, tak i muž. Vysokoškolské studium jednoho z partnerů, může nastolit problém v partnerském vyjednávání, jak sladit dvě pracovní (studijní) kariéry s péčí o partnerský vztah, domácnost a děti. Obecně tato situace může vést k mnoha konfliktním střetům mezi partnery, které mohou v krajním případě vyústit v rozchod nebo rozvod, protože vysokoškolské studium v kombinované formě není krátkodobou záležitostí, ale trvá tři až pět let. Podstatným faktorem k zvládnutí tohoto dlouhodobého zátěžového období pro partnerský vztah, je především rovnoměrnější rozdělení rolí mezi partnery, k čemuž je nutné přidat i vzájemné oboustranné pochopení, toleranci a podporu, bez vyvolávání zbytečných konfliktů. Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou partnerské vztahy ovlivněny vysokoškolským studiem v kombinované formě, a zda se projeví rozdíly v dopadu na partnerské vztahy, když studuje muž nebo žena. Prvním dílčím cílem bylo zjistit, které oblasti partnerského soužití jsou nejvíce negativně ovlivněny v období vysokoškolského studia v kombinované formě jednoho z partnerů, druhým dílčím cílem bylo zjistit, zda může vlivem vysokoškolského studia v kombinované formě jednoho z partnerů dojít až k rozpadu partnerského vztahu (rozvod, rozchod). Na základě zvolených cílů byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza ,,Vysokoškolské studium v kombinované formě má negativní vliv na vztahy v partnerství" a druhá hypotéza ,,Partnerský vztah je negativně ovlivněn, když studuje žena". K získání potřebných informací jsem použila kvantitativní výzkum, který byl realizován formou dotazníkového šetření. Dotazník použitý v rámci realizovaného výzkumu byl koncipován jako 19položkový a využito bylo především otázek otevřených a polozavřených (viz příloha). Výběrový soubor tvořili studenti kombinovaného studia Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, žijící v partnerském vztahu nebo manželství. Celkový počet respondentů pro zpracování hlavního výzkumu čítal 146, z toho 110 žen a 36 mužů. Závěry při srovnání odpovědí žen a mužů je nutné z tohoto důvodu vnímat s ohledem na jejich celkový poměr. Byla využita analýza kategoriálních dat a statistické zpracování údajů dotazníkového šetření bylo provedeno pomocí třídění druhého stupně. Hodnověrnost hypotéz byla testována chí kvadrát testem (viz graf 14 a 17). Výsledky dotazníkového šetření jsou prezentovány v grafech. První hypotéza ,,Vysokoškolské studium v kombinované formě má negativní vliv na vztahy v partnerství" byla potvrzena. Z výsledků vyplynulo, že v období studia došlo u respondentů v partnerském svazku k nárůstu neshod, a to především v oblasti péče o partnerský vztah a v péči o domácnost, čímž jsem zároveň získala odpověď na jeden z dílčích cílů. Druhá hypotéza ,,Partnerský vztah je negativně ovlivněn, když studuje žena" nebyla potvrzena. U obou pohlaví se vyskytují neshody v partnerském vztahu v období jejich vysokoškolského studia v kombinované formě, ale neprokázal se statisticky významný rozdíl negativního dopadu studia ženy na partnerský vztah. Diskuse je zaměřena na porovnání výsledků mého výzkumného šetření s výsledky jiných dostupných sociologických studií týkajících se podobné problematiky.The bachelor thesis "Influence of Master's Studies in combined form on the relationships in partnership" highlights the broader context of the changes in cohabiting and simultaneously acquaints us with the circumstances that may affect the development of the relationship between partners. One of these circumstances, which may largely affect the relationship, is the higher education in combined form one of the partners. In the Czech Republic, it is still not common to share domestic work and childcare equally between woman and man. Higher study of one of the partners can bring a problem in partner negotiations of how to reconcile the two work (study) career with the care of the relationship, household and children. Generally, this situation can lead to many conflicts between partners, which may even result in a breakup or divorce, because higher education in the combined form is not a short-term issue, but it takes three to five years. An important factor to deal with this long-term stress to the relationship is primarily balanced distribution of roles between the partners, which is necessary to add to a reciprocal mutual understanding, tolerance and support, without raising unnecessary conflicts. The goal of this study was to determine whether the relationships affected university studies in a combined form, and whether there exist differences in the impact on relationships when man or woman is studying. The first objective was to determine which areas of partnership are the most negatively affected in the Master's Studies in combined form one of the partners, the second objective was to determine whether the influence of higher studies in combined form one of the partners lead to the disintegration of a relationship (divorce , gauge). Based on the selected targets, two hypotheses were set: (1) "Higher education in combined form has a negative impact on relations in the partnership" and (2) "a relationship is negatively affected when woman is studying." To obtain the necessary information I used quantitative research that was conducted through a questionnaire survey. The questionnaire used in the framework of the research had 19 items and mainly open and semi-open questions were used (see Annex). The sample consisted of students of the combined study of Health and Social Care at the University of South Bohemia in the Ceske Budejovice, living in a relationship or married. The total number of respondents for the research process numbered 146, of which 110 were women and 36 were men. Conclusions when comparing the responses of women and men need therefore to be viewed with regard to their overall relationship. Categorical data analysis and statistical processing of the data survey was carried out by sorting the second stage. Authenticity hypothesis was tested by chi-square test (see Figures 14 and 17). The results of the survey are presented in graphs. The first hypothesis "Higher education in combined form has a negative impact on relations in the partnership" has been confirmed. The results showed that during the study, respondents in partnership increase the volume of disagreements, especially in caring for the couple and in the care of the household, so I also got the answer to one of the goals. The second hypothesis, "a relationship is negatively affected when studying the woman", was not confirmed. For both sexes, there are differences in the relationship between their university studies in a combined form, but did not show a statistically significant negative impact of the study on women partner in the relationship. Discussion is focused on comparing the results of my research with the results of other sociological studies on similar issues.
Klíčová slova:
gender; individualizace ve společnosti; manželství; nesezdané soužití; partnerské vztahy; rodina; vzdělávání dospělých; adult education.; cohabitation; family; gender; individualisation in society; marriage; relationships Citace: VÁLEČKOVÁ, Soňa. Vliv vysokoškolského studia v kombinované formě na vztahy v partnerství. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/34343