Original title:
Způsoby jmenování vlády: Studie č. 1.228
Translated title:
Methods of appointing the Government: Study 1.228
Authors:
Kuta, Martin ; Němec, Jan ; Pecháček, Štěpán Document type: Studies
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Kancelář Poslanecké sněmovny Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je přispět z komparativní perspektivy, a to jak s ohledem na českou historii, tak s přihlédnutím k mezinárodní praxi, k současné diskusi o změně ústavních pravidel upravujících jmenování premiéra, potažmo vlády. Práce porovnává způsoby jmenování kandidátů na premiéra hlavou státu v parlamentních a poloprezidentských systémech, kde vláda musí požívat důvěru parlamentu. Možnost hlavy státu ovlivnit složení vlády proto vzbuzuje otázky, do jaké míry se výběr budoucího premiéra může odlišovat od vůle parlamentní většiny. Jednotlivé varianty procedury sestavování vlády jsou zhodnoceny z hlediska zvýhodnění hlavy státu nebo parlamentu. Práce popisuje jak ty varianty, které jasně straní parlamentu, tak i ty varianty, v nichž je hlava státu ve svém výběru zcela nezávislá na parlamentní většině. Práce rovněž mapuje motivační prvky, které ovlivňují aktéry pro hledání konsensu při sestavování vlády. V závěrečné části se práce zabývá sestavováním vlády v československém a českém politickém systému s ohledem na vytváření zvyklostí při pověřování premiéra po roce 1989.The paper compares the process of nomination of then-to-be prime ministers in parliamentary and semi-presidential systems in which the existence of government depends strictly on the confidence vote expressed by the Parliament. The possibility of the Head of State to form the government poses questions to which extent the prime minister nominee may differ from the will of the parliamentary majority. The respective variations of the nomination process are assessed in terms of advantage for either the Head of States, or the Parliament. On the one hand, the paper shows those procedures in favour of Parliament; on the other hand, the paper also contains those procedures in which the president may act independently on the will of the parliamentary majority. The paper also discusses incentives that influence actors to reach an agreement on personal composition and programme of the government. In the last section, the paper depicts the process of governmental composition in the Czechoslovak and Czech political system with concentration on constitutional convention of prime minister nomination after 1989.
Keywords:
appointment; government; parliament; president; jmenování; parlament; prezident; vláda
Rights: This work is protected under the Copyright Act No. 121/2000 Coll.