Název:
Kvalitativní výzkum strategií navazování vztahů a odmítání druhých u dětí předškolního věku v mateřské škole
Překlad názvu:
The qualitative research of the establish a relationship strategies and the rejection of others for preschool children in a nursery school.
Autoři:
NÁPRAVNÍKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak děti předškolního věku navazují přátelství a naopak, proč jsou odmítáni. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmu osobnost a na vývojové teorie, které se týkají dítěte (Sigmund Freud, Jean Piaget a Erik Erikson). Po vysvětlení klíčových pojmů těchto teorií se práce věnuje verbální a nonverbální komunikaci. Dále se zaměřuje na sociální interakci, která je nedílnou součástí mezilidských vztahů. Pozornost je věnována také emoční a interpersonální inteligenci, kde je mimo jiné vysvětlena sociální inkluze a exkluze. Metodologická část objasňuje, jaké výzkumné metody byly v práci použity. V praktické části jsou shrnuty výsledky prováděného pozorování, jehož cílem bylo zjistit důvody nezačlenění dětí do kolektivu. Ke zjištění potřebných informací byla využita metoda pozorování a rozhovorů. Doplňující informace byly získávány od kolegyň a rodičů dětí.The main aim of this bachelor´s thesis is to find how children of preschool age are or are not able to build the friendship. The theoretic part is focused on the explanation of a term ?personality? and on developmental theories which are somehow connected with children (Sigmund Freud, Jean Piaget and Erik Erikson). After the explanation of key terms of these theories, we can find there chapters concerning verbal and non-verbal communication. Then it is focused on social interaction which is an integral part of interpersonal relationships. Attention is also paid to emotional and interpersonal intelligence and social inclusion and exclusion are explained there as well. Methodological part clarifies what research methods are used in this piece of work. The results of the observation are summarized in practical part. The aim of this observation was to find reasons why children are not able to integrate into a group. The method of observation and interviews were used in this part of work. Colleague and parents of children provide additional information.
Klíčová slova:
citová vazba; emoce; exkluze; inkluze; komunikace; mateřská škola; pozorování.; přátelství; socializace; Attachment; communication; emotion; exclusion; friendship; inclusion; nursery school; observation; socialisation Citace: NÁPRAVNÍKOVÁ, Jana. Kvalitativní výzkum strategií navazování vztahů a odmítání druhých u dětí předškolního věku v mateřské škole. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/29321