Název:
Užívání frazeologie v běžné komunikaci
Překlad názvu:
The use of phraseology in common communication
Autoři:
KAASOVÁ, Martina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci se zaměřuji na užívání frazeologie v běžné komunikaci. Tato práce je členěna do dvou částí. První část je teoretická a druhá část je praktická. Hlavním úkolem první, tedy teoretické části, je vysvětlení a charakteristika základních pojmů, jako je frazeologie a frazém. Teoretickou část doplňuji pro lepší ilustraci několika příklady. Dále je tato část věnována charakteristice prostěsdělovacího stylu a četnosti užívání frazémů v něm. Následující, tedy druhá část, je zaměřena prakticky a zkoumá frekvenci užívání a celkovou znalost frazeologických obratů mezi lidmi. Základem této části je dotazníkové šetření. Dotazník byl předložen padesáti respondentům. Z toho dvaceti pěti ženám a dvaceti pěti mužům. Tázané osoby byly různého věku a dosáhly různého stupně vzdělání. Dotazník je koncipován tak, aby prověřil, jak často lidé v dnešní době frazémy v běžné komunikaci používají, jak uvedeným frazémům rozumí a jestli znají jejich význam. V závěru práce shrnuji výsledky dotazníkového šetření a celkové údaje zpracovávám pomocí grafického znázornění.In my bachelor thesis I focus on the use of phraseology in everyday communication. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical and the second part is practical. The main task of the theoretical part is the explanation of basic terms, such as the phraseology and idiom. For better illustration, the theoretical part is supplemented by several examples. This part is also devoted to the characteristics of the communication of simply style and frequency of use of idioms in it. The second part is practically oriented and examines the use and knowledge of phraseological terms among people. The basis of this part is the questionnaire, which was submitted to the fifty respondents, twenty-five women and twenty-five men. People who were asked, were of various ages and achieved various levels of education. The questionnaires are designed to gauge how often people use idioms in everyday communication and if they understand their mening. In conclusion, I summarize the results of the survey and evaluate the data.
Klíčová slova:
frazeologie; frazém; prostěsdělovací styl; common communication; idiom; phraseology Citace: KAASOVÁ, Martina. Užívání frazeologie v běžné komunikaci. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/30176