Original title:
Kvalita vnitřního prostředí v MŠ a ZŠ L. Kuby 48, České Budějovice
Translated title:
Indoor air quality in kindergartens and primary schools L. Kuby 48, České Budějovice
Authors:
TUREK, Jan Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá kvalitou vnitřního prostředí v Základní a Mateřské škole L. Kuby 48, České Budějovice, které jsou spojeny v jednom areálu. Její podstatou je měření oxidu uhličitého, vlhkosti a teploty v závislosti na čase a jeho vlivu na žáky na základě vlastního pozorování a zjištění. Součástí práce je také dotazníkové šetření, na základě kterého je vyhodnoceno spojení základní a mateřské školy. Vznik základní školy je datován do roku 1927. Mateřská škola byla zřízena v roce 2011 v bývalém areálu školní družiny vybudované v roce 1969. Kvalita vnitřního i vnějšího prostředí se zhoršuje a je stále diskutovanějším tématem. Vnitřní vzduch, je závislý na mnoha faktorech, kterými je ovlivňován. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První, teoretická část, se zabývá všeobecnými i konkrétními poznatky o škodlivinách, vyskytujících se ve vnitřním prostředí budov, jejich nárůstu či poklesu a důvodech těchto změn a přehledem hodnot koncentrací uvedených v literatuře a legislativě. V práci jsou zmíněny jednotlivé složky vnitřního ovzduší, jejich příčiny, zdroje. Z těchto látek se zaměřuji na látku, která nejvíce ovlivňuje kvalitu vnitřního klimatu a to je oxid uhličitý neboli CO2. Tato sloučenina je v práci představena, jsou zde uvedeny jeho běžné koncentrace v interiéru i exteriéru, zdroje a zdravotní důsledky, které mohou být způsobeny vysokou koncentrací. Oxid uhličitý má dle platné legislativy limitní koncentraci 1000 ppm. V době měření nabýval ve vnitřním prostředí hodnoty od 705 ppm do 3225 ppm. Limitní koncentrace pro tuto práci byla stanovena na 1500 ppm. V druhé, empirické části byly použity dvě metody zpracování. První metodou byla sekundární analýza dat, získaných od Základní a Mateřské školy L. Kuby 48 a na základě vlastního šetření. Jsou zde představeny výsledky měření a šetření. Uvádím zde naměřené hodnoty, které byly zkoumány. Šetření bylo prováděno celkem v šesti místnostech. U každé šetřené místnosti je popsána aktuální situace v době měření, konkretizovány a graficky znázorněny naměřené hodnoty. Pro měření byl ve většině případů stanoven tzv. krok měření na dvě minuty tzn., že každé dvě minuty byly zapsány aktuální naměřené hodnoty sledovaných veličin, které byly následně zpracovány a vyhodnoceny. Ve všech třídách bylo zjištěno překročení limitní koncentrace oxidu uhličitého. Teplota a vlhkost odpovídali legislativním předpisům. Druhou použitou metodou je metoda dotazování za využití kvantitativního výzkumu, technikou anonymního dotazníku, uvedeného v příloze. Při tomto šetření bylo osloveno celkem 140 respondentů. Pro vyhodnocení bylo využito 127 dotazníků. Mezi dotazované osoby patřily děti z druhého stupně základní školy, a rodiče dětí z prvního stupně základní školy a rodiče dětí z mateřské školy. Dotazníky byly statisticky zpracovány a na jejich základě vyhodnoceny hypotézy. Tímto výzkumem byly obě stanovené hypotézy potvrzeny. V případě první hypotézy, že spojení ZŠ a MŠ v jednom areálu je výhodou pro rodiče i děti, odpovědělo 75,78 % dotázaných ANO. Zbylých 24,22 % odpovědělo NE nebo odpověď neuvedlo. Při dotazování na druhou hypotézu, zda jsou rodiče spokojeni s provozem ZŠ a MŠ L. Kuby 48, odpovědělo 82,35 % respondentů ANO. Ostatních 17,65 % dotázaných odpovědělo NE nebo opět odpověď neuvedlo. Odpovědi respondentů a vyhodnocení dotazníků je graficky zaneseno v práci. Součástí této bakalářské práce jsou přiložené fotografie, které dokumentují průběh měření.The bachelor thesis deals with the quality of the internal environment at primary school and kindergarten L. Kuby 48, České Budějovice which are connected in one area. Its substance is the measurement of carbon dioxide, humidity and temperature in relation to the time and its impact on pupils based on my own observations and findings. The thesis also includes a survey on the basis of which was evaluated the connection of primary and nursery schools. The establishment of primary school is dated in 1927. The Kindergarten was established in 2011 in the former area school clubs built in 1969. Quality of internal and external environment is getting worse and is still a hot topic. Indoor air is dependent on many factors which is influenced by. The thesis is divided into two main parts. The first, the theoretical part deals with general and specific knowledge of pollutants occurring in the internal environment of buildings, their increase or decrease and the reasons for change and the overview of concentrations reported in the literature and legislation. In my thesis are mentioned the individual components of indoor air, their causes, sources. Of these substances I focus on a substance which most influences the quality of indoor climate and that is the carbon dioxide or CO2. This compound is introduced in my thesis. There are presented its usual concentration in the interior and the exterior, sources and health consequences which may be caused by high concentrations. The carbon dioxide has according to applicable legislation limiting concentration of 1000 ppm. During the measurements acquired by values in the indoor environment from 705 ppm to 3225 ppm. The threshold of concentration for this thesis was set at 1500 ppm. In the second, the empirical part, were used two methods of processing. The first method was a secondary analysis of data obtained from primary school and kindergarten L. Kuby 48 and on the basis of my investigation. The results of measurement and investigations are presented in my thesis. I present the measured values which were investigated. The survey was conducted in six rooms. For each surveyed room is described the current situation at the time of measurement, specified and graphically measured values. For the measurements in most cases was set up so called the step of measurements for period of two minutes i.e., every two minutes were recorded actual measured values of studied variables, which were then processed and evaluated. In all classes were found to exceed the limit concentrations of carbon dioxide. The temperature and the humidity were acceptable according to the legislative regulations. The second method is the method used for querying the use of quantitative research by technique of an anonymous questionnaire stated in the annex. During this investigation was asked a total of 140 respondents. For the assessment has been used 127 questionnaires. Between those interviewed were children of secondary school, also parents of children from primary school and parents of children from kindergarten. Questionnaires were statistically analysed and evaluated on the basis of the hypothesis. By the following research, were both stated hypotheses confirmed. In the case of the first hypothesis that the combination of primary and nursery schools in one area is an advantage for parents and children 75.78% of respondents answered YES. The remaining 24.22% answered NO or did not answer. When querying on the second hypothesis, whether the parents are satisfied with the operation of primary schools and kindergartens L. Kuby 48, 82.35% of respondents answered YES. The remaining 17.65% of the respondents answered NO or did not answer again. The respondents' answers and evaluation of questionnaires is graphically recorded in the thesis. Parts of this thesis are attached photographs which document the progress of measurements.
Keywords:
carbon dioxide; concentration; relative humidity; temperature; The internal environment; ventilation; koncentrace; oxid uhličitý; relativní vlhkost; teplota; Vnitřní prostředí; větrání Citation: TUREK, Jan. Kvalita vnitřního prostředí v MŠ a ZŠ L. Kuby 48, České Budějovice. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34231