Název:
Spolupráce MŠ a center EVVO v Jihočeském kraji
Překlad názvu:
The Cooperation of Nursery Schools with Centres for Environmental Education in The South Bohemia Region
Autoři:
ŠTENGLOVÁ, Denisa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci se zabývám realizací environmentální výchovy v mateřských školách za využití spolupráce s centry EVVO (Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) v Jihočeském kraji. V oblasti školství je EVVO jedním z průřezových témat zaneseným v Rámcových vzdělávacích programech pro všechny úrovně vzdělávání ? předškolní, základní, základní s úpravou vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací, pro obor vzdělání základní škola speciální, pro gymnázia, pro odborné vzdělávání. Obecným cílem environmentální výchovy je probudit v člověku zájem o přírodu a vést ho k ochraně životního prostředí. V Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání je environmentální výchova zastoupena oblastí nazvanou Dítě a svět. Ale prostupuje i ostatními oblastmi, protože se jedná o téma průřezové. K realizaci environmentální výchovy v mateřské výchovy můžeme využít mnoha metod a prostředků. Také můžeme využít některé ze služeb center EVVO. V Jihočeském kraji je celkem 12 center EVVO, která nabízejí své služby v rámci environmentální výchovy mateřským školám. Cílem mé práce bylo zjistit nabídku programů a služeb center EVVO pro mateřské školy v Jihočeském kraji a zjistit, zda mateřské školy v Jihočeském kraji považují nabídky center EVVO za dostačující. Dále jsem se ještě zaměřila na realizaci environmentální výchovy u integrovaných dětí s postižením v mateřské škole a také na to, zda jsou centra ochotna a schopna své služby uzpůsobit těmto dětem. K získání výsledků jsem použila výzkum kvalitativní, metodu dotazování techniku rozhovor. Z výsledků vyplývá, že centra EVVO mají širokou nabídku služeb zahrnující škálu výukových programů pro mateřské školy, řadu projektů, také pořádají příležitostné akce, semináře pro pedagogy, různé přednášky, soutěže, výstavy, poskytují mateřským školám metodickou podporu, zapůjčují různé materiály a pomůcky a nabízejí poradenství v oblasti ekologické výchovy. Nejvíce využívanými centry EVVO v Jihočeském kraji jsou CEGV Cassiopeia a Ochrana Fauny ČR. Mateřské školy jsou s nabídkou služeb center EVVO spokojeny. Na jejím obsahu by nic nezměnily. Nejvíce využívají jejich výukové programy a semináře pro pedagogy. Co se týká integrovaných dětí, centra EVVO se snaží své služby maximálně uzpůsobit jejich potřebám. Mateřské školy jsou s nabídkou spokojeny a oceňují snahu center EVVO o maximální uzpůsobení služeb této cílové skupině. A ještě doplňují, že při práci s těmito dětmi je nutné uzpůsobit činnosti jejich možnostem. V centrech EVVO převážně chybí programy cíleně zaměřené na děti s postižením, což vidím jako velký nedostatek. První vlaštovkou v Jihočeském kraji v tomto byl projekt CEGV Cassiopeia ?Nevidím, neslyším, ale vím, který byl zaměřen na EVVO pro žáky s postižením ze ZŠ. Myslím si, že tato skutečnost by se měla změnit. Příkladem může být projekt Zahradní terapie - Gartentherapie realizovaný obecně prospěšnou společností Chaloupky, který je zaměřen na sociální zapojení a inkluzi znevýhodněných skupin. Environmentální výchova v mateřské škole má své opodstatnění, jak vyplývá nejen z teoretických poznatků, ale i z praxe. Dítě v předškolním věku si vytváří své hodnoty, můžeme ho tak vést k lásce a úctě k přírodě a k její ochraně.In my work I deal with its implementation of environmental education in kindergartens in co ? operation with EETP centres (environmental education training and public awareness) in South Bohemian region. In the area of education is EETP centre one of the cross-section themes entered into the framework of training programmes for all levels of education: pre-school, primary, basic customization of training students with mild mental retardation, for special education elementary school, for high school, for special training. The general objective of environmental education is to awaken in people interest in nature and lead them to the protection of the environment. In the framework curriculum of pre-school education is an environmental education represented by areas called The Child and the world. But it permeates through the other areas because this is a cross-section theme. The realization of the environmental education in the motherly education we can utilize many methods and means. We can also use some of the services of the EETP centres. In the South Bohemia there are 12 EETP centres that offer their services in the context of environmental education to nursery schools. The aim of my work was to find out the offers of the programs and services for nursery schools in the South Bohemia region and determinate whether the nursery schools in the South Bohemia region consider offers of EETP centres within sufficient. Furthermore, I have focused on the implementation of environmental education for integrated children with disabillities in nursery school, as well as to whether the centres are willing and able to adapt their services to these children. To get the result I used the qualitative research, query´s method with technique interview. The results indicate that the centres have a wide range of services involving a range of tutorials for nursery school, a number of projects. They also hosts occasional events, seminars for educators, various lectures, competetions, exhibitions, provide methodological support to nursery school, they lend a variety of materials and equipment and offer advice in the field of environmental education. The most widely used EETP centres in the South Bohemia region are CEGV Cassiopeia and the Protection of Fauna in the Czech Republic. Nursery schools are satisfied with offering services from EETP centre. They would have changed nothing on its content. Most of their training programs and workshop for educators are the most widely used. With regard to the integrated children, EETP centres are trying their services up to adapt to their needs. Nursery schools are satisfied with offer and appreciate the efforts of the EETP centres with a maximum redesign for this target group. And yet, when working with these children, it is necessary to adapt the activities to their facilities. EETP centres mostly missing programs targeted to children with disabilities which I see as a major shortcoming. The first in the South Bohemia region in this project was CEGV Cassiopeia ?I can´t see, I can´t hear, but I know?, that was aimed at EETP for pupils with disabilities from elementary school. I think that this should be changed. An example might be Gartentherapie, Garden ? therapy project implemented by the company Chaloupka which is aimed at the social inclusion and inclusion of disadvantages groups. Environmental education in nursery school has its substantiation as shown not only from theoretical knowledge but also from practise. A child of pre-school age creates its value, we can lead him to love and respect for nature and for its protection.
Klíčová slova:
Environmentální vzdělávání; Mateřská škola; Rámcový vzdělávací program; Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání; výchova a osvěta; Environmental education training and public awareness; Nursery school; The Framework of training programme; The Framework of training programme for pre - school education Citace: ŠTENGLOVÁ, Denisa. Spolupráce MŠ a center EVVO v Jihočeském kraji. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33864